Deel dit artikel
-

Zeventig procent meer digitale krantenlezers Nederland

Een kleine tweehonderdduizend Nederlanders leest zijn krant digitaal, een stijging van zeventig procent ten opzichte van vorig jaar. In het aantal papieren lezers laten alle kranten een daling zien, op het FD na.

Dat blijkt uit de nieuwe oplagecijfers van het HOI, een instituut dat het bereik printmedia onderzoekt.

De helft van de landelijke en regionale dagbladen biedt zijn lezers de mogelijkheid om de krant van die ochtend ook digitaal te lezen. Het HOI spreekt over een digitale replica.

Waar het aantal papieren lezers bij alle kranten een daling vertoont, stijgt het aantal lezers van de digitale replica’s. De kwartaalcijfers die vanochtend verschenen (Excel), laten zien dat er in het derde kwartaal van vorig jaar 176.555 replicalezers waren. Een jaar geleden waren dat er 102.991. De Volkskrant is met 45.560 lezers de grootste, gevolgd door NRC Handelsblad (24.813) en het AD (22.537).

Het aantal digitale lezers valt in het niet bij de hoeveelheid gedrukte kranten die dagelijks worden verkocht: 2,7 miljoen (2012: 2,9 miljoen). De grootste krant, De Telegraaf, zag de betaalde oplage tot onder de half miljoen zakken (488.902; -51.000). Het Financieele Dagblad groeide met ruim 600 lezers tot 48.353.

Foto: Pedro Simoes (cc)

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond