Deel dit artikel
-

Ziggo en T-Mobile winnen op breedbandmarkt

De Nederlandse markt voor vast breedbandinternet is in 2018 met 1,1 procent gegroeid naar 7,5 miljoen aansluitingen. Vooral Ziggo en T-Mobile zagen het aantal aansluitingen groeien. Zij deden de daling bij Tele2 en KPN teniet, zo blijkt uit het meest recente kwartaalrapport van marktonderzoeksbureau Telecompaper over de breedbandmarkt.

Door de groei van het aantal breedbandlijnen en prijsverhogingen van alle providers groeide de breedbandomzet met 4,9 procent naar 2,02 miljard euro.

In het vierde kwartaal groeide de breedbandmarkt met 0,3 procent in volume met glasvezelbreedband en kabelbreedband. Dat was voldoende om de daling bij DSL te compenseren. Kabel blijft de meest gebruikte technologie voor breedband, met 3,47 miljoen aansluitingen op 31 december 2018. Dat is 1,5 procent meer dan eind 2017.

Glasvezel groeide in dezelfde periode met 6,9 procent naar 1,23 miljoen breedbandaansluitingen. DSL kwam uit op iets minder dan 2,8 miljoen aansluitingen na een daling van 1,6 procent.

Voor de periode 2019-2023 voorspelt Telecompaper een gemiddelde groei per jaar van 0,9 procent in aantal breedbandverbindingen en een gemiddelde omzetgroei per jaar van 0,9 procent. Daarmee zou de breedbandmarkt in 2023 uitkomen op circa 7,84 miljoen aansluitingen.

Deel dit bericht

1 Reactie

bert

Ik snap niet dat er nog geen krimp is. Breedband is veel te duur, en 4G is volwaardig alternatief voor 20-40% minder per maand.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond