Deel dit artikel
-

Zo, en niet anders

"Making money on the Internet is not really that hard. Many of us do it all the time."
Spamboodschap van 'Miracle Info' die we graag willen geloven.

"En nu is er de nieuwe iMac: een computer die eruitziet alsof hij is gemaakt op een andere planeet."
Een bericht van Apple Store eNews. Zou de schrijver ervan weten dat de Ferengi, een volk uit de science-fiction serie Startrek, werken met computers die er inderdaad uitzien als halve bollen?

"Meer dan 23 miljoen Europeanen zullen in 2005 hun mobiele telefoons gebruiken om reisproducten en diensten te kopen."
Onderzoeksbureau IDC meent dat we in 2005 collectief gek zijn geworden en de meest onhandige methode zullen verkiezen om een reisje te boeken of een vakantie te plannen.

This message is in full compliance with U.S. Federal requirements for commercial email under bill S.1618 Title lll, Section 301, Paragraph (a)(2)(C) passed by the 105th U.S. Congress and cannot be considered SPAM since it includes a remove mechanism.
Disclaimer onder Amerikaanse spam.

Deel dit bericht

2 Reacties

Chris Barnard

IDC is het niet eens met uw stelling op pagina 10 van Emerce (maart 2002): "Onderzoeksbureau IDC meent dat we in 2005 collectief gek zijn geworden en de meeste onhandige methode zullen verkiezen om een reisje te boeken of een vakantie te plannen". Het kopen van mobiele reisproducten en diensten wordt steeds belangrijker. Steeds meer bedrijven bieden mobiele reisdiensten aan, en mobiele telefoons worden gebruiksvriendelijker, met grotere schermen en betere navigatie.Luchtvaartmaatschappijen en allianties als Star Alliance (waaronder Lufthansa, United, Air Canada, BMI, SAS, Singapore etc), KLM, British Airways, en Finnair hebben nu al mobiele diensten, waaronder het kopen van vliegtickets. Hotelketens als Scandic en Thistle, autoverhuurbedrijven als Sixt, en reisagenten als Travelocity and lastminute.com bieden ook mobiele diensten. Ten slotte: Wat is handiger: in de rij wachten bij een luchtdienstbalie, of een ticket via een mobieltje te kopen? Wij blijven bij onze stelling dat 23 miljoen Europeanen in 2005 mobiele telefoons zullen gebruiken om reisproducten en diensten te kopen. Chris BarnardResearch ManagerEuropean eBusiness and Networking ResearchIDC EMEA

Hans van Wilgenburg

In zowel de stelling als het verweer van IDC worden verrassende argumenten gebruikt. Ten eerste is de telefoon van 2005 niet meer de telefoon van nu qua interface en diensten. Sec bellen zal dan ook niet de wijze zijn waarop een gemiddelde consument gaat boeken omdat verbale communicatie onvoldoende ruimte biedt voor detailinformatie. Het toenemende multimediale karakter van de huidige telefoon zal daar aan tegemoet komen. Maar is het dan nog met goed fatsoen een telefoon te noemen… Ten tweede wordt het (brute) vergelijk gemaakt tussen wachten bij een luchtdienstbalie of een ticket via een mobieltje. Dat is een verrassend argument daar de luchtdienstbalie zich primair richt op reizigers die wijzigingen willen, of nog snel een ticket of een last-minute-ticket willen kopen. Dit is, kijkende naar de gehele ticket-markt, een niche waardoor de rentabiliteit van telefoonmodel wordt ondergraven. Daarnaast zijn wijzigingstransacties vaak detailintensief, iets waar verbale communicatie onvoldoende ruimte voor biedt… Ofschoon ik het eens ben met de verwachting dat de doorontwikkeling van de telefoon zal zorgen voor een verschuiving in de wijze waarop wij o.a. tickets kopen, is dit niets anders dan de ontwikkeling die is ingezet door de vele front-ends voor vluchtsystemen die via portals zijn te benaderen. De nieuwe telefoons bieden straks toegang tot die gelijksoortige portals. Zo is de cirkel weer rond en heeft iedereen gelijk gekregen.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond