Deel dit artikel
-

Zoekmachine Baidu voorspelt 52 procent omzetgroei

Baidu, de grootste zoekmachine in China, voorspelt voor het huidige kwartaal een omzetgroei van 1,200 miljard RMB (176 miljoen dollar) tot 1,235 miljard RMB (181 miljoen dollar). Dit komt neer op een groei tussen 48 en 52 procent op jaarbasis.

Nu Google begin van het eerste kwartaal heeft aangegeven zich wellicht uit China terug te trekken, lijkt Baidu meer kansen te zien. Google liet in januari nog weten niet langer bereid te zijn de resultaten van Google.cn te censureren en dat werd overwogen de Chinese tak van de Chinese zoekmachine af te sluiten. De dreiging kwam na een aanval op Gmail-accounts van Chinese mensenrechtenactivisten.

Volgens een Chinees onderzoeksbedrijf heeft Baidu bijna 60 procent van de zoekmachinemarkt in handen in China, waar Google ruim 35 procent heeft.

De Chinese concurrent van Google maakte dinsdag de eindejaarscijfers bekend (PDF) en lijkt zich te onttrekken aan de economische crisis. Het bedrijf zag het vierde kwartaal de winst stijgen met 48,2 procent naar 427,9 miljoen RMB, in vergelijking met dezelfde periode in het voorgaand jaar. De omzet steeg met 40 procent naar 1,26 miljard RMB.

Online marketing

De omzet uit online marketing kwam in het vierde kwartaal neer op 1,260 miljard RMB (184,6 miljoen dollar), een stijging van bijna 40 procent in vergelijking met dezelfde periode in 2008. Op jaarbasis kwam de omzet uit online marketing uit op  4,445 miljard RMB (652,1 miljoen dollar), een stijging van bijna 40 procent. De groei kwam deels uit een stijgend aantal klanten en een stijging in de gemiddelde uitgaven van de klanten.

Baidu wil zich het komen jaar richten op de verbetering van bestaande verticals, zoals Baidu Map en Baidu Encyclopedia. Dat liet Robin Li, Baidu’s CEO weten. Ook de mobiele zoekstrategie is een speerpunt. Het bedrijf wil meer partnerships sluiten met bijvoorbeeld mobiele telefoon-frabrikanten om de mobiele toegang tot de verticals te verbeteren. Li sprak over een sterke groei in mobiel zoekverkeer, maar had hierbij geen cijfers om dit te ondersteunen. Een ander speerpunt zijn de e-commerce-activiteiten. Hieronder valt het partnership dat Baidu onlangs aanging met het Japanse Rakuten, voor de ontwikkeling van een online warenhuis.

Nieuwe groeimogelijkheden liggen onder meer op het gebied van video. Zo ontwikkelt Baidu momenteel een online videodienst. Al is de overeenkomst met UiTV, die in september 2008 al werd aangekondigd, afgeblazen.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond