-

Column: Google+ en Facebook maken cookiedebat overbodig

De Tweede Kamer heeft na veel uitstel en amendementen eindelijk een besluit genomen over de ePrivacy-richtlijn. De vraag is of dit iets uithaalt. Google en Facebook zijn zo alwetend dat een regeltje uit Europa hen op geen enkele manier deert.

Miljoenen mensen in Nederland hebben profielen bij allerlei sociale netwerken en delen via deze netwerken allerlei nuttige en nutteloze informatie met elkaar. Ze delen deze informatie niet alleen met elkaar, maar ook met het netwerk. En zo’n netwerk kan deze informatie prima gebruiken, bijvoorbeeld om advertenties te targeten. En dan zijn we dus weer terug bij af.

‘Koekjes op mijn computer?’

Uit onderzoek blijkt, dat de Nederlandse burger (en waarschijnlijk dus ook de Tweede Kamer) eigenlijk niet weet wat een cookie is. Laat staan dat ze het verschil weten tussen een first- en een third-party cookie. Mensen in Nederland hebben het idee dat een cookie iets is wat hen bespiedt, heimelijk informatie verzamelt over de persoon en dit deelt met partijen waar zij geen weet van hebben. Vanuit dat perspectief is het niet vreemd dat de nieuwe richtlijn zo stringent is geworden.

De nieuwe wet zal websites dwingen periodiek toestemming te gaan vragen voor het zetten van third-party cookies. Paradoxaal genoeg kan dit alleen worden bijgehouden door, inderdaad, een third-party cookie. Dit alles had natuurlijk veel beter geregeld kunnen worden in de browser zelf. Want daar kan een gebruiker alles in één keer instellen en is hierna ‘veilig’ voor alle aanbieders wereldwijd. Want partijen uit het buitenland (Google, Facebook) hoeven zich namelijk niet aan de nieuwe wet te houden, maar aan browser-instellingen kunnen ze zich niet onttrekken.

Schouders ophalen

Met deze buitenlandse partijen komen we bij de kern van de privacykwestie. Want aan de ene kant willen we dus graag onze privacy beschermen, maar aan de andere kant delen we er ondertussen lustig op los via Facebook, Google+ en Twitter. De geboorte van je kind, je verhuisplannen, waar je wat gaat eten, waar je bent geweest en ga zo maar door. Dat is veel meer dan een cookie ooit zou kunnen verzamelen. Want deze bewaren niets over jou als persoon. Ze faciliteren slechts handelingen en ze houden eventueel het surfgedrag bij voor een bepaald IP-adres. Maar op sociale netwerken wordt alles wel degelijk aan een persoon (of profiel) gekoppeld. Ook al je ‘Likes’ en ‘+1s’, ofwel waar jij als persoon iets van vindt. Dit laatste gaat overigens wel via cookies, maar aangezien dit soort partijen buiten Nederland opereren, blijft dit gewoon mogelijk.

En laat Google nu hét marketingplatform van het digitale tijdperk zijn en Facebook hét communicatieplatform van het sociale tijdperk. Waarbij beide partijen ook nog eens steeds meer op elkaar gaan lijken. Facebook schuift steeds meer de kant op van Google, onder andere door het aanbieden van relevante advertenties op basis van profielen (interesses, hobby en activiteiten). En Google gaat steeds meer de confrontatie aan met Facebook, vooral met de lancering van Google+. De consument is in deze confrontatie slechts een klein radartje, maar kan wel van cruciaal belang zijn. Want wie de strijd gaat winnen, zou wel eens af kunnen hangen hoe ze omgaan met de privacy van de consument.

Vooral Facebook, maar ook Google, kijken niet zo nauw als het om privacy gaat. Google+ zegt deze privacy nu beter te kunnen beschermen door een mooie nieuwe functionaliteit, te weten Circles. Daarmee kunnen je zaken makkelijker afschermen. Je drankgelagen en je studietijd bijvoorbeeld maak je alleen zichtbaar voor je dispuutgenoten. Mogelijke werkgevers of recruiters krijgen dit niet te zien. Handig natuurlijk, maar in mijn ogen is deze functionaliteit vooral nog veel handiger om nog gerichter te kunnen adverteren. Als Google al haar kennis combineert en Google+ daar nog eens overheen legt, dan krijg je een naar mijn mening de meest relevante en best getargete advertenties van dit moment, die ook nog eens in context geplaatst kunnen worden.

Kip zonder kop

Dit klinkt behoorlijk angstig en volgens mij wilde onze overheid dit nu juist voorkomen. Maar als je als gebruiker dit soort partijen de beschikking geeft over jouw profiel, dan mag je dit verwachten.

Ikzelf heb overigens geen enkel probleem met behavioural targeting en het feit dat partijen veel over mij weten. Ik deel namelijk online bewust sommige zaken niet, net zoals ik in het gewone leven ook niet alles aan iedereen vertel. Wellicht dat de overheid daar een cursus voor zou kunnen opzetten. Of aan mensen uitleggen wat een cookie nou precies is. Maar eigenlijk ben ik daar ook geen voorstander van. Weggegooid geld.

Als mensen kunnen surfen en een account kunnen aanmaken, dan kunnen ze ook nadenken. En daar ligt toch de oplossing van dit probleem.

*) Auteur: Jeroen Korving, was voormalig MT-lid bij Vergelijk.nl en is nu een eigenaar van adviesbureau Korving Klikt en oprichter van de Europese golfportal Leadingcourses.com.

Foto: El Tabernero (cc)

Deel dit bericht

3 Reacties

84425

Twee opmerkingen:
1) cookiewet maakt geen onderscheid tussen first-party en third-party cookies. Voor alle cookies die worden gebruikt om surfgedrag te registreren (kan dus ook een first-party cookie zijn) geldt de strengere regeling uit de cookiewet.
2) cookiewet is ook op buitenlandse sites van toepassing (lees pagina 10 in nota naar aanleiding van verslag Tweede Kamer uit maart dit jaar: http://cdn.ikregeer.nl/pdf/kst-32549-7.pdf). Of de Opta daar ook actie op zal ondernemen is natuurlijk vraag twee, maar ja wat heb je aan de wet als je maar de helft van de markt vraagt zich daar aan te houden?

Gast

“maar aan de andere kant delen we er ondertussen lustig op los via Facebook, Google+ en Twitter”

Raad eens waarom ik van dat soort van sites/kanalen geen gebruik maak …

bart-jan modderkolk

Twee opmerkingen:
1) cookiewet maakt geen onderscheid tussen first-party en third-party cookies. Voor alle cookies die worden gebruikt om surfgedrag te registreren (kan dus ook een first-party cookie zijn) geldt de strengere regeling uit de cookiewet.
“maar aan de andere kant delen we er ondertussen lustig op los via Facebook, Google+ en Twitter” helemaal mee eens goed artikel.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond