-

Column: Het onderwijs zit op een bubbel

Steve Jobs, Bill Gates en Mark Zuckerberg zijn drop-outs. Mensen die voortijdig zijn gestopt met school. Negentien van de top 100 CEO’s in de Fortune 500 blijken zelfs helemaal geen universitaire opleiding te hebben. Het papiertje is dus geen succesgarantie.

In Nederland leidt het diploma aan deflatie. Het behalen ervan wordt door de stijgende kosten een stuk ingewikkelder. En door te veel regels van bovenaf worden onconventionele denkers en doeners ook nog eens beperkt in hun creatieve vrijheid. Een potentiële bron van innovatie wordt hierdoor zo goed als in de kiem gesmoord.

Vorig jaar mei is ook Silicon Valley zich op het onderwijs gaan richten, met de introductie van de Thiel Fellowship. Peter Thiel, PayPal-oprichter en Facebook-investeerder die de dotcombubbel en de kredietcrisis ruim van tevoren zag aankomen, geeft studenten 100.000 dollar om twee jaar aan het ondernemerschap te proeven. Moeten ze wel onmiddellijk de school verlaten. Een manier van denken die enkele jaren geleden nog not done was. Inmiddels zijn de nodige Amerikaanse studenten gezwicht voor het aanlokkelijke voorstel. Niet vreemd gezien de doorsnee Amerikaanse student een studieschuld heeft van 53.000 dollar.

Tegelijkertijd zien we de opkomst van de self-educatie platformen, zoals de Kahn Academy, iTunes U en CodeAcademy. Studenten kunnen zichzelf, zonder college te lopen, makkelijk (bij)scholen via online video’s en interactieve – online – lessen. Zelfs professoren hebben deze route ontdekt en delen steeds vaker hun kennis via platformen als KickBoard, TeacherTube en Edutopia.

Een mooi voorbeeld is Artificial Intelligence-professor Thrun van Stanford University die middels zijn startup Udacity online les is gaan geven. Maar liefst 160.000 mensen meldden zich voor de eerste les. En Stanford University, die reikt bij afronding zelfs een certificaat uit.

Iedereen blij, zou je zeggen. Toch is er een probleem. Een accreditatie om een  dergelijk online lesprogramma te starten, ontbreekt simpelweg. En zonder diploma krijgen de studenten geen baan en behoudt de academische wereld in zijn oude vorm zijn sterke positie. Weg vooruitgang.

Deze bubbel in het onderwijs lijkt vanuit Amerika over te waaien naar Nederland. Gezien de stijgende studieschulden zal eenzelfde scenario zich in ons land ontvouwen. Dat is slechts een kwestie van tijd. Hopelijk maken we niet weer de fout om een aanstaande bubbel te negeren. Al was het maar omdat ook ik graag (online) alsnog mijn felbegeerde papiertje wil halen.

*) Steven Lammertink is internetondernemer en co-founder van de startups Fray en Republish. Vanaf het aprilnummer is hij columnist bij Emerce Magazine. 

Deel dit bericht

6 Reacties

Jeroen Fransen

Goed dat er eindelijk eens over onderwijs wordt geschreven in Emerce (hulde), maar dit artikel is wel erg kort door de bocht doordat je alle trends door elkaar gehusseld presenteert.
Aan de ene kant is er een educatieve bubble, vooral in de VS met haar failliete openbare middelbare schoolsysteem en torenhoge kosten voor goed hoger onderwijs. In Nederland, maar ook in de rest van Europa, zitten we daar heel ver vanaf, vooral qua kosten. Peter Thiel is slim ingesprongen op de problemen in de VS; overigens vraagt hij studenten om TIJDELIJK hun studie opzij te zetten en biedt hij ze aan om door te leren in de “school waar je door ervaring leert” (ofwel een eigen onderneming met coaching).
Aan de andere kant is er een aantal positieve trends in de VS, dit keer veelal wel toepasbaar op Nederland en Europa, waarbij startups de educatieve markt openbreken en het onderwijs willen verbeteren (ja, daar hoor ik met Joyrite ook bij). Deze initiatieven zijn veelal nog zeer jong, de educatieve markt is anders dan andere en niet voor niets de minst geïnformatiseerde, en de toekomst zal uitwijzen welke zullen overleven (er is nu bijvoorbeeld veel kritiek op Khan Academy). Dat neemt niet weg dat docenten, leerlingen, bestuurders en ouders in onze ervaring positief staan tegenover producten en diensten die oprecht hun best doen om het beter, sneller en transparanter te maken in de wereld die onderwijs heet.

Reactie Emerce (Ronald)

Beste Jeroen, het is een column en geen achtergrondartikel. Dus vandaar de kortere vorm.

Jeroen Fransen

Ik was eigenlijk al blij dat er een artikel over edtech in Emerce staat, maar kon het toch niet laten om wat toe te voegen.

Eric

De kosten in Nederland end e rest van Europa zijn nog geen schijntje van wat het in de US kost. $20.000 per jaar voor een Openbare universiteit is zeer normaal. Prive scholen kosten al snel $35.000 per jaar. Dit is een stijging met 7% ten opzichte van 2010.
Zoals gemeld is de gemiddelde schuld van een leerling $57.000, als in Nederland een student 10.000 euro schuld heeft wordt er al tegen aangekeken.

Ik denk dat de bubble eerder is dat er zoveel schulden zijn waar mensen niet tegen aan kunnen werken en dus failliet gaan. Het probleem daarmee is dat de schulden NIET kunnen worden opgeheven na een bankroet omdat het vaak overheidsleningen zijn.

De nieuwe trend wordt hierdoor gevoed, maar als werkgever vraag ik me af wat ik met z’n certificaat zou moeten en wat de waarde er van is.

Olav

19 van de top 100 ceo’s in de fortune 500 heeft een universitaire opleiding….hoe zo geen succesgarantie??

Jeroen

Ik zou 19% geen succesgarantie noemen, Olav.

School wordt in veel gevallen ter oriëntatie gebruikt. Ik vind het daarom ook niet vreemd dat er onder topondernemers zich veel drop-outs bevinden. Deze mensen wisten gewoon van jongs af aan al wat ze willen.

Op school krijg je allemaal onnodige vakken wat afleidt van jouw uiteindelijke doel. Daarnaast kost school je veel tijd. 24 uur in een dag is voor veel ondernemers al vaak te weinig.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond