-

Column: Vrouwen aan de top

Ze combineren erg goed: tech, startups en beeldschone vrouwen. Zo moeten ook Jessica Alba, Gwyneth Paltrow, Blake Lively en Reese Witherspoon gedacht hebben. Deze powervrouwen, bij velen bekend vanwege hun acteer- dan wel modellenwerk, stampen tegenwoordig succesvolle bedrijven uit de grond en weten daarbij moeiteloos miljoenen dollars aan investeringen op te halen.

Zo heeft Alba’s Honest Company vier jaar na de start al een waardering van 1,7 miljard dollar. De producent van luiers, lotions en babyproducten zou zelfs een beursgang voorbereiden. En Witherspoon’s lifestyle kleding- en decoratiemerk Draper James heeft door een stijlcombinatie van Sweet Home Alabama en een vleugje Legally Blonde begin dit jaar al tien miljoen dollar aan groeigeld opgehaald, bovenop de zeven miljoen uit een eerdere ronde. Geld dat de startup gebruikt om op te schalen.

The Honest Company, waar Alba en haar partner Brian Lee reeds zes miljoen dollar in staken, zou haar zomaar eens lid van de billionaires club kunnen maken. De startup, die milieuvriendelijke luiers produceert voor baby’s, evenals billendoekjes, bodylotion en schoonmaakproducten, startte in 2012 met slechts zeventien eigen producten. Sindsdien zijn er ruim honderdtwintig aan toegevoegd. Deze worden behalve online, ook offline verkocht bij meer dan vierduizend retailpartners in de Verenigde Staten en Canada. Het leverde 222 miljoen aan funding op en bezorgde Alba instant een nog groter fortuin.

Blake Lively, een succesvolle actrice en onder andere bekend van de tv-serie Gossip Girl, bleek minder fortuinlijk. Haar bedrijf, Preserve, moest na een jaar de activiteiten staken. Desondanks broedt ze – zoals het vaker in de startupscene gaat – op een doorstart. Want Preserve zorgde wel voor de nodige commotie door bijvoorbeeld de verkoop van zogeheten boyfriend-jeans van rond de vijfhonderd(!) dollar.

Uniek aan al deze vrouwelijke ondernemers is dat zij succes hebben in een sector die weinig op heeft met hun andere talenten. De online industrie gebruikt beroemdheden weliswaar al langer voor de verkoop van producten, maar sinds ze zelf hebben ontdekt hoe je succesvol onderneemt, lijkt er geen stoppen meer aan. Dat is goed nieuws voor de boardroom en vrouwelijke ondernemers. Evenals de business, waar altijd behoefte is aan top-entrepreneurs. En iemands geslacht niet langer een issue mag zijn.

*) Deze column werd eerder gepubliceerd in het novembernummer van Emerce magazine (#144)

**) Foto boven: Andrea Raffin / Shutterstock.com

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond