-

Column: Wereldvreemd

‘KPN in zee met Kim Holland’ kopte De Telegraaf de afgelopen dagen. Via Digitenne – volledig eigendom van onze koninklijke telco en belangrijk onderdeel van KPN’s ‘triple play’-strategie – mag iedereen zomaar gratis naar de boezem van Kim kijken. Dat voorspelt niet veel goeds. Uit ervaring weet ik dat grote concerns zich uitsluitend tot porno verlagen als de nood hoog is.

Ooit was mobiele telefonie een ‘license to print money’. KPN, Vodafone en T-Mobile bedachten zoveel verschillende tarieven dat de klant door de smartphones het bos niet meer zagen en van ellende het makkelijkste, maar zelden het goedkoopste, abonnement kozen.

Na jarenlange protesten over exorbitante roamingkosten greep onze Neelie vanuit Brussel in. En natuurlijk klaagden de telco’s dat dat oneerlijk was. Zij hadden immers enorme investeringen in hun netwerken gedaan, waardoor marges van 50 procent toch heel redelijk waren?

Ze verhoogden gewoon de datatarieven voor gebruik in den vreemde. Totdat Brussel ook daar ingreep. Nu krijgt u een sms’je als de kosten in Europa de pan uitrijzen, maar buiten de E.U. heeft Neelie niets te vertellen en woekert men lekker voort.

Ondertussen ging de helpdesk van T-Mobile aan de schandpaal van Youp en meldde de Raad van Bestuur van KPN dat ze een jaartje had liggen geslapen. Men had niet gezien dat de consument al massaal WhatsApp, Twitter en Facebook gebruikten om de torenhoge sms-tarieven van onze nationale telcotrots te vermijden.

Ruim 70 procent van ons land gebruikt inmiddels social media, maar de wereldvreemde top van KPN heeft het daar klaarblijkelijk veel te druk voor. Die gaat liever vijfduizend man ontslaan, omdat men de ‘olievlekwerking’ van social media niet had zie aankomen. Vorige week volgde ook T-Mobile, waar 25 procent van het personeel zijn biezen kan pakken.

Ondertussen zien de telco’s de volgende bui alweer hangen. Sinds kort mogen ze namelijk geen extra geld vragen voor het gebruik van VoIP-diensten, zoals Viber en Skype. Gelukkig hadden ze in hun kleine lettertjes al jaren geleden opgenomen dat je dat soort apps niet mocht gebruiken. Geen hond die klaagde, want bijna niemand wist dat je via VoIP voor maar drie cent per minuuut naar Cambodja belt…

Maar sinds de ophef over de Deep Packet Inspections, waarmee Big Brother KPN controleert of u zich wel aan die kleine lettertjes houdt, weet iedereen dat het nog veel goedkoper kan. En dus wordt daar straks massaal gebruik van gemaakt.

Telefoneren wordt dan zo goed als gratis. De telco’s zullen echter op de oude voet verder gaan en uw data-abonnement de komende jaren veel duurder maken. Kassa! Neelie kan zich alvast warmdraaien voor de volgende ronde. Net als Kim.

*) Auteurs Ruud Hendriks is mediaondernemer, spreker, dagvoorzitter en consultant. Meer meningen op @ruudhendrikstv

Deel dit bericht

2 Reacties

Wouter

Goed artikel, sterk geschreven. Telco’s worden utilities bedrijven (die ook enorme investeringen hebben gedaan) en moeten lekker ‘gewoon’ gaan doen. Niet doen alsof je iedereen laat communiceren, ‘you’re just the plumming’. De macht gaat naar de software en applicatie bouwers.
If something is tooo good to be true, it is not. SMS marges waren veel te hoog … dus … Succes KPN, Vodafone, T-mobile – misschien gaan jullie nu ook iets meer aan klantenbinding doen, zou een mooi neven effect zijn.

Stefanos Karakasis

Leuk stuk! Het business model welke de telco’s hanteren zijn hopeloos ouderwets en nog steeds te eenzijdig. Wat Vodafone’s Blyk enigzins slim doet is geld verdienen aan het matchen van de doelgroep (personen van 16-24 jr) met adverteerders en het is een MVNO. Waarom geeft men geen minuten/smsjes/apps weg? Google geeft 99% van haar diensten weg en versnelt daarmee adoptie. In plaats van een Service providers, wanneer wordt een telco nou een PLATFORM PROVIDER. Wij investeren in de telco’s en doen hun aandelen stijgen en in ruil daarvoor dienen wij een goede verbinding te krijgen. Helaas schiet het hierin nog vaak tekort.

Time to get Social Telco’s! Op naar Telco 2.0

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond