-

Quibi: gimmick of gamechanger?

Quibi, het nieuwe videoplatform van ex-DreamWorksbaas en Hollywood hotshot Jeffrey Katzenberg, is live. Maakt het de hooggespannen verwachtingen waar?

Een lancering van een nieuw contentplatform terwijl de hele wereld in lockdown zit. Qua timing kan het bijna niet beter. Al is de service vooral bedoeld voor ‘even snel onderweg, in de metro of tijdens een lunchbreak’. Alle afleveringen op het mobile-only platform (fictie, reality en nieuws) duren namelijk maximaal tien minuten. Naar de wetten van het telefoonscherm, aldus Katzenberg, die er nog voor de lancering maar liefst bijna twee miljard dollar funding voor ophaalde. Veel van het vertrouwen in de app komt dan ook doordat hij erachter zit.

Alibaba
Geholpen door die diepe zakken profileert Quibi zich als innovator. Zo is er een spannende Steven Spielberg-productie die je alleen kan kijken als het buiten donker is. En geldt voor elke productie dat je heel gemakkelijk je scherm kan switchen tussen verticaal en horizontaal en dat tijdens het kijken ook verschillende kijkperspectieven biedt. Wat er voor zorgt dat alle shows speciaal voor Quibi worden gemaakt en er geen bestaande films en series zijn te vinden.

Vorig jaar in LA waren alle producers die er voor werkten laaiend enthousiast. Wat wil je ook, met productiebudgetten oplopend tot 125.000 dollar per minuut. Ook voor mij is het al meer dan een jaar de nummer 1 beoogde nieuwe klant. Al lijken ze op dit moment vooral te werken met de partijen die ook achter de funding zitten: Disney, NBCUniversal, WarnerMedia, Viacom, Sony en Alibaba Group.

Breakout hit
Als je nu door de contentcatalogus bladert valt het in de praktijk helaas wel tegen met de ‘script to screen innovation’. Er gebeuren wat dat betreft een hoop interessantere dingen op het mega hard groeiende TikTok. De content is soms wel tof, maar zeker niet iets unieks waar ik op dit moment al speciaal een abonnement voor zou nemen – vijf dollar per maand met advertenties, acht dollar zonder. Punk’d (MTV) trekt de aandacht, maar is ook wel een beetje oude wijn in nieuwe (mobile only) zakken. En zo’n thriller die je alleen ‘s avonds kan kijken is een mooi pr-verhaal, maar vooralsnog binge ik op die tijd liever wat langer een goeie Amazon of Netflix Original.

Het meest interessante in deze markt is misschien wel de optie voor korting op het abonnementsgeld door advertenties. Iets waarbij ik daadwerkelijk een consumentenbehoefte kan voorstellen.

Maar wellicht komt er wederom een wonder uit de hoge hoed van Katzenberg. Het is vooral wachten op de breakout hit zoals House of Cards voor Netflix was. Daar weet ik nog wel een producent voor.

Dit artikel verscheen eerder in de mei-editie van Emerce Magazine #177.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond