-

Search en social kunnen niet meer zonder elkaar

Search en social lijken op het eerste oog tegenstrijdig: het eerste gaat om optimalisatie of gewoon het kopen van woorden, het andere is ‘soft’ en moeilijk meetbaar. Toch hebben ze wel degelijk iets met elkaar. In de juiste combinatie kunnen ze je merk een enorme ‘boost’ geven.

Alle soorten digitale media komen inmiddels samen in search. Social media zijn daar het beste voorbeeld van. Door de inzet van social media plaats je meer content op het web die geïndexeerd kan worden. Nieuwe, real time content die op meerdere plekken te vinden is en die aan jouw merk gelinkt kan worden.  Content die op meerdere plekken op een Google-resultaatpagina naar voren zou kunnen komen, iets wat tot voor kort niet kon met alleen maar je eigen website.

Een ander voordeel is linkbuilding. Via social networks worden veel links gedeeld. Een link naar jouw website kan zo makkelijk verspreid worden. De links op Twitter hebben geen directe invloed op je vindbaarheid, maar de personen die de link zien kunnen dat wel hebben. Het bereik kan zo snel groeien.

Heeft search andersom ook invloed op social media? Jazeker, want search is meer dan gevonden worden in Google. Juist in social media wordt veel gezocht. Een gemiddelde twitteraar volgt zoveel anderen dat het onmogelijk wordt om alles te lezen. Hierdoor zijn allerlei zoek-tools ontstaan waar veel gebruik van wordt gemaakt. Ook hiervoor geldt dus je dat je slim gebruik kunt maken van specifieke zoektermen zodat je vaak gevonden wordt binnen die zoektools.

Evenementen zijn een goed voorbeeld van hoe je search binnen Twitter goed kan gebruiken als marketeer. Bezoek je bijvoorbeeld eDay dan is de kans groot dat je op Twitter gebruik maakt van de hashtag die bij eDay hoort. Deze hashtag is een zoekterm waar die dag veel mensen op zullen zoeken, of ze nu op eDay aanwezig zijn of niet. Door die hashtag te gebruiken in jouw tweets kan je snel onder de aandacht komen van de doelgroep die geïnteresseerd is in eDay.

Een ander voorbeeld is Layar. Deze applicatie zorgt ervoor dat je in je omgeving allerlei interessante informatie over die omgeving kunt vinden. Je zoekt bijvoorbeeld naar het meest aanbevolen restaurantje in de buurt waar je je bevindt. Daar kun je als marketeer ook gebruik van maken.

De combinatie van search en social moet niet onderschat worden. Naast de zoektools binnen Twitter zie je dat ook Google hierop reageert met bijvoorbeeld real time search. Daarnaast is Google momenteel bezig met een eigen social network, Google Me. Dit zal een nog grotere samenvoeging van search en social als gevolg hebben.

Tot slot zullen we ook in de betaalde zoekresultaten veranderingen gaan zien, zoals het ‘real time’ bieden op advertenties en het mee laten wegen van sociale elementen als het gaat om positionering en prijs van de advertenties.

Qua integratie van search en social staan we pas aan het begin. In de komende jaren zullen we er nog veel van gaan zien.

*Bas van de Beld is oprichter van State of Search en social marketing ambassador bij DDMA

Deel dit bericht

9 Reacties

danny at easyconcepts dot kom

is dit redactioneel of n advertorial?

Bas van den Beld

Een Advertorial waarvoor dan Danny? Het is een artikel oorspronkelijk geschreven voor het blad van Emerce overigens. Geen advertorial dus 🙂

Sjoerd

@Bas Ik snap Danny zijn opmerking wel: jouw eigen focus is meer richting social (vanuit search) gegaan en nu propageer je dat search en social niet zonder elkaar kunnen. Laat jij nou net advies kunnen geven, vanuit jouw bedrijf, hoe daar mee om te gaan. Je hoeft daarom niet zo onnozel te doen 🙂

Bas van den Beld

@Sjoerd, Hier is niets onnozels aan hoor. Ik ben door Emerce gevraagd een artikel te schrijven over hoe search en social samen gaan. Dat heb ik gedaan. Het verbaast me oprecht dat dit als een commerciele uiting wordt gezien. Iedereen die mij volgt en weet wat ik doe weet dat ik niet op die manier werk. Mijn focus ligt al tijden op zowel search als social. Ik schrijf veel vaker over dit onderwerp, met dezelfde strekking en spreek ik geregeld over dit onderwerp, zowel nationaal als internationaal. Omdat ze me daarvoor vragen wel te verstaan. Ik deel mijn kennis graag. Zoals zoveel mensen. Daarom schrijf ik erover en spreek ik erover. En veel. Waarom dat nu ineens in twijfel trekken op basis van 1 artikel?

Gijs Vroom - Emerce

@Danny, Sjoerd, Zoals Bas schrijft hebben wij hem gevraagd hier een artikel over te schrijven. Een advertorial a) doen we niet in het nieuws online, b) is heel wat anders. Interessanter is jullie inhoudelijke bijdrage in plaats van op de man spelen. Heeft Bas ongelijk en waarom? Argumenten en goede inhoudelijke discussie op dit platform worden gewaardeerd.

danny at easyconcepts dot kom

gijs!… man!… blijf kalm!… :-) ik vroeg me alleen af of dit een artikel van emerce was of een advertorial, thats all ik vind bas een prima kerel die enthousiast spreekt en schrijft over hetgeen hij doet en daar is niks mee, hij verdiend zn geld met search/social, ook niks mis mee maar het artikel krijgt wel een commerciele lading mijns inziens, daar is ook niks mis mee maar wel op een plaats waar NIEUWS staat, ik zie het artikel vanmorgen ook onder MEER NIUWS staan en daar zou ik het niet zetten maar das mijn persoonlijke mening ik begrijp inmiddels dat het een ''artikel'' is dat emerce bas gevraagd heeft te schrijven en tussen de nieuws artikelen hebben gezet die normaliter door rebecca, erwin en jannemiek worden geschreven ik zal bas eens bellen/mailen, wellicht kunnen we samenwerken in de toekomst hahaha geen hard feelings verder… 

Bas van den Beld

🙂 volgens mij hebben we hier te maken met iets leuks klassieks: het verschil tussen schrijven voor offline en online. Als je vandaag het blad van de Emerce open slaat zal je dit artikel (vandaar dat ik het woord artikel gebruikte en niet post) ook zien. Ik denk dat dat een stuk minder 'commercieel' wordt ervaren. Zo zie je maar weer dat schrijven voor print niet hetzelfde is als schrijven voor online :) Ik zie niet in welke categorie dit staat. Maar om dus op je vraag te antwoorden: het is geen advertorial ;) Anyway Danny, ik connect graag :) Wat vind je overigens verder van het principe wat ik in dit artikel beschrijf?

Remi van Beekum

Zeker wat betreft SEO ben ik het met Bas eens. Social en SEO lopen nu al helemaal door elkaar heen, en dat zal alleen maar meer worden. Een paar voorbeelden:- Social networks ranken over het algemeen vrij goed- Tussen de zoekresultaten zie je steeds vaker resultaten uit je persoonlijke social circle- Social is een belangrijke drijfveer achter linkbuilding- Social networks zijn zelf ook belangrijke zoekmachines Verder was SEO een aantal jaren geleden ook helemaal niet zo makkelijk meetbaar. Dat zelfde zie je nu met social. Het is allemaal wat lastig meetbaar en dus moeilijk te bewijzen. Maar zeggen dat iets wat niet meetbaar is ook niet bestaat is nogal een drogreden.  Als je naar de vakgebieden binnen de online marketing kijkt zou het mij niet verbazen als SEO en Social langzaam steeds meer samengenomen worden in 'organic traffic' of iets dergelijks.

Stefan Hilderink

Mooi artikel! Kan ik goed gebruiken voor mijn scriptie over social search.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond