-

Uur U voor zakelijk social media-beleid

Om de online salesfunnel te optimaliseren zullen bedrijven zich klaar moeten maken voor sociale media. Dat meent althans Jorg Ruis, Manager Marketing & New Media bij weekendjeweg.nl (bookit). “Sociale media gaan de zoekresultaten beïnvloeden en dat op zijn beurt beïnvloedt weer het beslissingsproces van de consument.”

“Google heeft een goed algoritme, maar het staat eigenlijk nog in de kinderschoenen”, meent Ruis. “De gebruiker kan nog geen vraag stellen, maar moet het opdelen in hapklare brokken. En dan krijg je soms nog meer dan een miljoen resultaten zonder dat je een idee hebt waarom de nummer 1 op 1 staat.”

Veel bedrijven geven geld uit aan Google AdWords en veel bedrijven staan hoog in de zoekresultaten vanwege goede SEO. Maar, zo benadrukt Ruis, met de deals die Yahoo, Google en Microsoft hebben gesloten met Twitter, gaan sociale media de zoekresultaten beïnvloeden. “Binnenkort gaat Google het waardeoordeel van het publiek toevoegen. Dan doe je als bedrijf je best op search, maar integreert Google Twitter-resultaten. Dan kan je je lol op.”

Conversie

Ruis: “We hebben het hier wel over een reus. Van alle Nederlanders maakt 96 procent gebruik van deze zoekmachine. Misschien schrijft maar twee procent een review, het zijn er wel 60 procent die het lezen. Voor ze iets kopen zoeken veel mensen een review van een product en daar worden ze door beïnvloed. Als bedrijven zich op een goede manier bezig houden met social media, dan zien ze dat terug in sales. Het conversiepercentage zal beïnvloed worden.”

“Veel bedrijven zien de directe conversie niet. Maar je moet het erbij doen, anders ga je verliezen en word je langzaam een dinosaurus.” Bedrijven moeten aan de slag met social media en dit monitoren en ook reageren, dat zijn de eerste twee stappen die Ruis aanbeveelt. “Op blogs, Twitter, alle uithoeken van het internet. Houd bij wie wat heeft gezegd op welke website en reageer.”

Onecht

Nu Google bezig is met de integratie van sociale media, ziet straks het grote publiek de resultaten ook. Ruis: “Het kan zijn dat op pagina 1, achter de zoekresultaten, de reviews van de community staan. Dat is dan het huidige sentiment. Let wel, klachten zijn niet erg, als er niet kritisch over een bedrijf wordt geschreven, dan wordt dat als onecht ervaren.”

Ruis: “Je kunt als bedrijf de publieke opinie beïnvloeden. Bedrijven moeten de dialoog aangaan, niet op de eigen website, maar overal waar de klant is. De tools zijn er. Een bedrijf kan het zich niet meer veroorloven niet naar Hyves te gaan omdat alle informatie ‘toch wel op de eigen website staat’. Dat is een gedachtegang waar veel bedrijven vanaf moeten.”

Beleid

Naast monitoren en reageren moeten bedrijven hierop actief beleid starten. “Het moet passen binnen de strategie”, meent Ruis. Hij vervolgt: “Marketing was vroeger een stukje worst bij de slager, een praatje maken. Met de massa media is dat verzand in zoete taal. Daar zijn mensen niet meer van gecharmeerd, niemand gelooft nog klakkeloos wat de adverteerder zegt.”

“Bedrijven spenderen dagelijks vele euro’s aan Google. Bijvoorbeeld als hypotheekverstrekker, zeg de Rabobank, die adverteert op hypotheek, betaalt voor elke klik. Dan staan ze dankzij SEA op de eerste plek in de zoekresultaten en dankzij SEO ook. Nu is de vraag hoe Google resultaten uit sociale media in het zoekoverzicht gaat presenteren. Dat het gebeurt staat vast. Mensen krijgen het onder ogen en worden er door beïnvloed in hun beslissingsproces. Hiervoor moeten bedrijven klaar zijn”, sluit Ruis af.

Ruis is een van de sprekers tijdens de iLounge van DDMA op 9 maart. Op dit evenement wordt de discussie rondom optimalisatie van de online salesfunnel aangewakkerd.

 

Deel dit bericht

10 Reacties

Bas van den Beld - namens DDMA

Helemaal eens met Jorg's insteek uiteraard :). Ik kijk dan persoonlijk ook erg uit naar de DDMA bijeenkomst volgende week waar dit aan bod komt. Als een van de leden van de DDMA- I-Lounge commissie zou ik ook graag hierbij een oproep willen doen: wij zijn op zoek naar jullie gouden tip als het gaat om optimalisatie van de online sales funnel. Hoe kan je die het beste inzetten? Plaats een comment hier onder of tweet: "@ddma mijn Online Salesfunnel Gouden Tip is…" We horen graag van jullie en zullen jullie tips volgende week meenemen in de paneldiscussie!

Mick Lodder

@ddma mijn Online Salesfunnel Gouden Tip is: steek meer tijd in testen, zo leer je het gedrag beter kennen en ben je in staat erop in te spelen.

JandBatT-Mobile

@ddma mijn Online Salesfunnel Gouden Tip is: Neem de bedrijfsnaam op in de accounts die medewerkers gebruiken om te reageren in de social media.

Frans Jan Boon

@ddma mijn Online Salesfunnel Gouden Tip is: Social commerce. Zorg dat tevreden klanten en andere fans jouw producten promoten onder en delen met hun vrienden op sociale netwerken als Hyves en Facebook. Niet voor een incentive, maar alleen omdat zij jouw producten prefereren boven die van je concurrent. De tools om dit te doen zijn al beschikbaar op deze sociale netwerken.

Jorg Ruis

@Frans Jan Helemaal mee eens als het gaat om mijn onderwerp. Het draait allemaal om conversaties en het is niet anders dan 300 jaar geleden op de markt. Waar men elkaar ontmoet en ervaringen deelt (Cluetrain Manifesto). Social media is helemaal geen hype of iets nieuws – hetgeen men daar doet men al door de eeuwen heen: communiceren. Zoals je stelt: Zorg dat je kwaliteit & service beter is dan de huidige benchmark in je branche, dan praat men vanzelf. Ik vergelijk het altijd met verjaardagspraat. Ik kom hier in mijn presentatie dinsdag ook kort op terug. Kort omdat ik van Bas maar 10 minuten mag praten 😉

Jan

@Jorg,Het lijkt zo gemakkelijk: "Zorg dat je kwaliteit & service beter is dan de huidige benchmark in je branche, dan praat men vanzelf."Ik denk dat dit niet helemaal waar is. Goede kwaliteit en service is niet interessant, dat verwachten we nu eenmaal en als we dat krijgen, is het geen nieuws om door te vertellen. Alleen als de kwaliteit en service meer is dan verwacht krijg je de neiging om dit door te vertellen. Negatieve ervaringen zijn vaak interessanter om te delen en worden veel vaker doorverteld.Ik zou dit willen illustreren aan de hand van een verhaal wat ik gehoord heb over het verschil tussen Windows en Mac (of Linux). Windows is vaak in het nieuws omdat er vaak beveiligingslekken, virussen en andere ongemakken gevonden worden. Microsoft speelt hier op in door minstens zo vaak een update uit te brengen en daar over te rapporteren. Hiermee krijgt Windows een slechte naam (slechte kwaliteit) maar ??k meer mediaaandacht dan de concurrenten. Het resultaat is bekend…

Jorg Ruis

@Jan Hi Jan, blijft een mooie discussie. Overigens is het inderdaad niet zo makkelijk maar ik zet dan ook de kern neer in een zin, daarmee is niet gezegd dat het proces er naar toe zo kort is. Ik ben het met je eens dat er een niveau is wat de consument verwcht. "Natuurlijk, ik betaal er toch voor?" Ik ben wel overtuigd dat als je service verleent die niemand verwacht [check Zappos] dat er echt wel over je gepraat gaat worden.  Ben je ook dinsdag in VakZuid bij de DDMA? Lijkt mij leuk om dan verder te praten.

Jan

@Jorg, Hi Jorg. Dat je de kern in 1 zin probeert te vangen was me wel duidelijk. Het punt wat ik probeerde te maken was echter dat volgens mij die kern niet juist is. Mensen praten nu eenmaal meer over de dingen die niet goed gaan dan over de dingen die wel goed gaan. Dat zit in onze natuur, zeker hier in het nuchtere Nederland. Ik heb even gekeken bij Zappos en dat ziet er inderdaad erg goed uit. En wat me daar dus opvalt is dat de meeste berichten van niet-medewerkers toch op een of andere manier 'negatief' zijn. Gelukkig weten de medewerkers daar op een goede manier mee om te gaan en daardoor wordt het dan een 'positief' verhaal. Kortom: Volgens mij is het beter om als bedrijf een goed-bereikbare 'klachten'service te bieden en daar op een goede manier mee om te gaan.Iedere klacht is een kans! En tja, helaas kan ik er niet bij zijn in VakZuid. Ik zit niet in de marketing maar in de ICT en moet 'gewoon' werken ;-).

Jorg Ruis

Hi Jan, Helemaal waar. Slecht nieuws reist vele malen sneller en goed nieuws wordt minder vaak op verjaardagen vertelt (ik vergelijk social media met verjaardagspraat).  Met 'elke klacht is een kans' sla je de spijker op zijn kop. Elk bedrijf maakt fouten, de vraag is echter: hoe los je dit op en op welke manier? Geef je een kortingsbon van ? 10,- of laat je ook in detail duidelijk weten dat je wat met de feedback doet om het in de toekomst te voorkomen. Bereikbaarheid, kwaliteit afgetopt met service and smile 😉 maakt dat je dit ten positieve kan beinvloeden. Jammer dat je er niet bij bent, maar bedankt voor je reactie. Leuk! 

Floor Theuns DDMA

Natuurlijk zijn wij nog steeds op zoek naar jullie Gouden Tips! Maar wegens een zeer succesvol aantal inschrijvingen is de iLounge inmiddels UITVERKOCHT.  Toch nieuwsgierig? Volg het event morgen via de @ddma twitter! We kijken uit naar een inspiratievolle middag! Floor Theuns (DDMA)

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond