-

Consument waant zich veilig bij mobiel bankieren

Hacks, leaks en cyberaanvallen zijn zo ongeveer aan de orde van de dag. Toch heeft de consument een rotsvast vertrouwen in de digitale veiligheid van banken als het gaat om mobiel bankieren. Slechts een klein deel neemt zelf extra maatregelen. Op andere vlakken is de consument gelukkig wel een stuk bewuster geworden in cyber security.

Dat blijkt uit onderzoek van CTIA The Wireless Association. Bijna de helft van alle ondervraagden doet inmiddels aan mobiel bankieren. En maar liefst 77 procent van deze gebruikers zegt niet aan extra security of encryptie te doen.

54 procent van hen is volledig tevreden met de veiligheidsmaatregelen die bank neemt en gelooft dat het genoeg is om hen te beschermen. Een ander deel (15 procent) vindt dat extra bescherming te lastig in gebruik of gewoonweg te moeilijk is. Bovendien denkt 12 procent dat die extra maatregelen te weinig uit zouden halen, aldus eMarketer.

plaatje ctia3

83 procent is bekend met cyber security

Het feit dat consumenten geen extra maatregelen nemen voor hun bankzaken komt gelukkig niet voort uit onbekendheid met cyber security. Zo geeft inmiddels meer dan 80 procent van de consumenten aan ermee bekend te zijn.

Het bewustzijn groeit en dat is ook terug te zien in het aantal mensen dat aan pincodes en passwords doet voor de smartphone. In 2012 zei nog slechts 20 procent deze te gebruiken, nu is dat al gegroeid naar 61 procent. Op tablets gebruikt inmiddels 58 procent een code.

plaatje ctia2

Ook het gebruik van antivirus-software groeit. In 2012 had nog slechts 31 procent van de gebruikers deze software op zijn smartphone geïnstalleerd. Nu is dat toegenomen tot 40 procent. Op de tablet is de groei nog sterker: van 27 procent in 2012 naar 45 procent in 2015.

Het volledige onderzoek Mobile Users and Cybersecurity van CTIA The Wireless Association is hier te downloaden.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond