-

Onderzoek: het shopgedrag van de rijkere consument

De wereld van de luxe goederen is ultra competitief. Maar ook de rijken der aarde bevinden zich gewoon op social media. En dat biedt merken dan ook de uitgelezen kans om betrokkenheid en loyaliteit te kweken onder hen die flink wat te besteden hebben.

Zo becijfert Deloitte in het onderzoek The Luxury Opportunity dat 85 procent van de rijke West-Europeanen (met een inkomen van meer dan 100.000 euro) zich op social media bevindt. En gemiddeld op drie platforms.

59 procent van hen gebruikt het om op de hoogte te blijven van de laatste trends. 49 procent zoekt op social media naar nieuwe collecties. En ook aanbevelingen vinden er gretig aftrek onder de rijke West-Europeanen (49 procent). Informatie over prijzen (40 procent) of koopjes (25 procent) zijn zoals verwacht minder populair.

Wat drijft de rijke consument?

De rijke consument in Engeland is een impulskoper. En dat geldt bovendien sterker voor vrouwen en de oudere generatie. Millennials zijn eerder trendgedreven en worden minder in beslag genomen door routine.

Waarom koopt een rijke consument in Engeland iets nieuws?

  • Impuls (18-34 jaar: 27 procent, 35+: 36 procent)
  • Trend (18-34 jaar: 24 procent, 35+: 7 procent)
  • Aanbieding (18-34 jaar: 20 procent, 35+: 17 procent)
  • Nieuwigheid (18-34 jaar: 9 procent, 35+: 11 procent)
  • Routine (18-34 jaar: 7 procent, 35+: 12 procent)
  • Verandering van situatie (18-34 jaar: 13 procent, 35+: 14 procent)

Volgens het onderzoek van Deloitte kopen de rijke consumenten hun luxe goederen nog steeds het liefst gewoon in een winkel (85 procent). Waarom? Het biedt de mogelijkheid om producten te zien en voelen (75 procent). Maar de shift naar digitaal shoppen is duidelijk zichtbaar. Zo zegt inmiddels 58 procent van de rijke Engelsen in de leeftijd van 18 tot 34 jaar het liefst online zijn aankopen te doen.

Stevigere mobiele shoppers

Het ondersteunt wat Conlumino in onderzoek voor Barclays Bank ook ontdekte. Rijke consumenten zijn stevigere mobiele shoppers dan hun minder gefortuneerde medemens, aldus eMarketer. Van de consumenten met bijvoorbeeld een hogere managementfunctie gebruikte 71,4 procent zijn mobiel het afgelopen jaar om te shoppen. Terwijl van de groep junior managers 64,5 procent dit weleens doet.

Conlumino becijfert overigens ook dat de markt voor luxe goederen in Europa tegen 2018 goed zal zijn voor 150 miljard euro. En dat Engeland tegen die tijd de leidende markt zal zijn, in plaats van Frankrijk en Italië, met een aandeel van 19,6 procent.

Binnen welke categorieën van de luxe goederenmarkt het meest wordt uitgegeven?

  1. Kleding (24 procent)
  2. Sieraden en horloges (18 procent)
  3. Drank (15 procent)

Het volledige rapport The Luxury Opportunity van Deloitte is hier te downloaden.

plaatje deloitte

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond