SXSW Cees Dingler (Capitola): ‘het gaat van one-offs naar relevante e-commerce toepassingen’  

Emerce was erbij op SXSW en haalde de meest interessante deelnemers en sprekers voor de camera. Cees Dingler van digital agency Capitola viel het vooral op dat de verschillende metaverse planeetjes nu met elkaar in aanraking komen. ‘Alles komt in de blender terecht’. 

SXSW (South by Southwest) is een van grootste evenementen ter wereld op het gebied tech, muziek, film, interactieve media en innovatie. Het festival vindt jaarlijks plaats in Austin, Texas. Emerce interviewde deelnemers en bezoekers uit binnen- en buitenland.  

Cees Dingler is oprichter en creative director van Capitola. Zijn bureau richt zich met name op AR en VR en werkt voor onder andere voor Hyundai, Ford en  Samsung, maar ook voor het Van Gogh Museum en het Mauritshuis. Op SXSW viel het Dingler vooral op dat allerlei afzonderlijke initiatieven rond metaverse samen beginnen te komen: “Het gaat nu om een compleet 3D Web. Daar gebeurt echt iets. Dat voel je als een vibe hier in de stad. Bij metaverse leek het af en toe wel om verschillende planeetjes te gaan, maar hier hoor je vooral over portability: het poorten van NFT’s naar al die verschillende plannetjes. Je koopt iets bij Nike en je kunt dat meenemen naar alle platformen waarop je bezig bent. Bedrijven die die portability echt goed van de grond kunnen krijgen hebben iets heel groots in handen.”

Ook rondom AR-toepassingen op social media -het specialsme van Capitola-  ziet Dingler een vergelijkbare ontwikkeling. “Het zijn geen one-off campagnes meer. Het gaat echt om relevante e-commerce toepassingen. Op Snap zie je nu heel veel gebeuren rondom virtual trials, het passen van kleding. Daar is heel veel goede software voor gekomen en ik ben verbaasd hoe goed dat gaat met het laten zien van verschillende vormen en texturen van kleding”  

Spreker: Cees Dingler (Capitola)

Collectie: SXSW 2022

Interview: Gijs Vroom

 



Gerelateerde artikelen