Geplaatst door Let's Get Digital

1000 journalisten verslaan Eurovisie Songfestival 2021 via online presscentre

ROTTERDAM, 18 mei一De 65ste editie van het Eurovisie Songfestival wordt door duizend journalisten van over de hele wereld gevolgd via het virtuele perscentrum van het Groningse bedrijf Let’s Get Digital. Slechts 500 journalisten kunnen het Eurovisie Songfestival live bijwonen vanwege de coronapandemie, maar dankzij het online platform doen nog eens ruim 1.000 journalisten vanuit alle windstreken verslag van het grootschalige event.

Op 18, 20 en 22 mei vinden de halve finales en de finale van het muziekfestival plaats in Rotterdam Ahoy. Vanwege de pandemie heeft de organisatie met hulp van het Groningse bedrijf Let’s Get Digital een hybride-versie van het festival georganiseerd. Babet Verstappen, hoofd communicatie van het Eurovisie Songfestival, is zeer te spreken over het platform: “Normaal gesproken bezoeken meer dan 1.500 journalisten van over de hele wereld gedurende twee volle weken het event. Nu is dat met vijfhonderd journalisten een stuk minder. Om een goede verslaggeving en informatievoorziening te faciliteren, hebben we het perscentrum volledig virtueel ingericht. Journalisten kunnen in het platform live alle repetities en persconferenties volgen en dan ook direct vragen stellen. Daarnaast kan contact worden gezocht met deelnemers, de organisatie en kan men eigenlijk alles doen wat normaal gesproken fysiek ook zou kunnen. Al vanaf de eerste dag zijn de aanwezige journalisten erg actief in het platform en zijn ze blij dat ze alles kunnen volgen.”

Beleving bovenaan

Ruben Haring, verantwoordelijk voor partnerships bij Let’s Get Digital, treedt het Eurovisie Songfestival met een mengeling van enthousiasme en spanning tegemoet. “Het belangrijkste is de beleving. De tevreden reacties van journalisten die tijdens de repetities al gebruikmaken van het platform laat zien dat we in ieder geval een uitstekend alternatief voor the real thing bieden. Het is natuurlijk spannend of alle verhalen op dezelfde manier gemaakt kunnen worden, maar tegelijkertijd biedt het virtuele ook weer kansen voor andersoortige invalshoeken. Ik weet zeker dat de toegang en creativiteit van de pers niet ondergesneeuwd raakt.”

Faciliteren van verslaggeving

Journalisten ontvangen bij het inchecken een persoonlijke badge en krijgen via het programma een totaaloverzicht wat er de komende dagen allemaal te volgen is. “Net zoals dat altijd zou gaan”, zegt Haring. “Gedurende het event vinden veel contacten tussen deelnemers en de pers plaats via het perscentrum en de organisatie van het Songfestival trekt ook nog alles uit de kast om journalisten te boeien en te voorzien van alle informatie die belangrijk is. Zo hopen we samen met het team van het Songfestival een bijdrage te leveren aan de verhalen die voortkomen uit deze hybride editie van het beroemdste muziekspektakel dat we kennen.”