David en Goliath: Nederlandse tech start-ups vs het kapitaal van Silicon Valley

Kunnen Nederlandse tech start-ups opboksen tegen het Amerikaanse Silicon Valley met honderden miljoenen aan investeringskapitaal? De oprichters van het Amsterdamse SignRequest denken van wel! “In de it wereld hebben start-ups zeker een kans tegen het grote kapitaal. Allemaal dankzij nieuwe webtechnologie.”

Het Amsterdamse bedrijf SignRequest heeft veel gelijkenis met het Nederlandse WeTransfer. Waar WeTransfer grote bestanden deelt onder gebruikers, maakt SignRequest het mogelijk om documenten te delen en vervolgens elektronisch te (laten) ondertekenen, zonder printen, ondertekenen en weer inscannen. In het kantoor aan de Prinsengracht wordt door het team hard gewerkt om de groei die SignRequest doormaakt bij te benen. “We groeien ongeveer met 40% per maand, en we willen al onze nieuwe en bestaande klanten een perfecte dienstverlening blijven geven.” Aldus Geert Jan Persoon, één van de oprichters van SignRequest.

“Onze voornaamste concurrent, Docusign, heeft recentelijk een investering van 278 miljoen dollar opgehaald. Met deze investering wordt Docusign gewaardeerd op 3 miljard dollar.” Hiermee staat SignRequest aan een enorme uitdaging die zowel spannend als leuk is. “Later in de markt stappen is soms juist heel krachtig. Doordat de laatste 5 jaar webtechnologie volwassen is geworden kunnen start-ups snel en tegen lagere kosten online SAAS (software as a service) diensten ontwikkelen en aanbieden. Door deze ontwikkelingen kunnen wij onze dienst laagdrempelig, goedkoop én eenvoudig houden. Grote (oudere) tech bedrijven hebben vaak als nadeel dat ze met verouderde systemen zitten waardoor snelle ontwikkelingen in de markt niet altijd meer (tijdig) bij te benen zijn.”

SignRequest geeft het volgende voorbeeld; “Bij onze concurrenten moet je een profiel en betaal account aanmaken om van de service gebruik te maken. Dat is niet meer van deze tijd, bij SignRequest kun je gewoon inloggen met je Facebook, Linkedin of Google account en is de dienstverlening in 95% van de gevallen kosteloos.” Het model is simpel; de 5% grootste gebruikers betalen voor de overige 95%. De 95% van de gebruikers die de dienstverlening van SignRequest kosteloos gebruiken zijn de kern van de SignRequest marketing. “Deze digitale mond op mond reclame voor onze dienstverlening is vele malen effectiever dan een sales of marketing afdeling.”

Of het SignRequest gaat lukken moet natuurlijk nog blijken, maar nu al zijn er veel bedrijven die een voorkeur geven aan deze nieuwkomer in de markt die gebruik maakt van Europese servers die niet onderhevig zijn aan Big Brother in de Verenigde Staten.  “We hebben het vertrouwen van een aantal grote bedrijven in onze portefeuille, maar onze focus gaat echt uit naar het MKB. Deze groep valt in onze markt vaak tussen wal en schip, terwijl in absolute getallen het aantal te tekenen contracten juist hier het grootste is.”

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond.

terug