Industry Wire

Geplaatst door Active Collective

Digitale oplossing voor hersentumor behandeling wint bij SpinAwards

Het digitale productiebedrijf Active Collective ontwikkelde onlangs in opdracht van het VU Medisch Centrum het baanbrekende PICTURE project, dat wereldwijd zorgt voor een betere behandeling van patiënten met hersentumoren. De digitale oplossing won Zilver en Goud bij de SpinAwards.

Patiënten met primaire hersentumoren ondergaan een combinatie van operatie, bestraling en chemotherapie. Vrijwel altijd keert de tumor terug en is de kans op overleving beperkt. Tot nu toe was er geen standaard voor globale kennisdeling. Door het PICTURE project wordt het mogelijk om snapshots met elkaar te vergelijken en zo op nieuwe patronen te stuiten.. De tool maakt het mogelijk exacte lokalisatie en bijbehorende behandelinformatie te delen, waarmee een nieuwe universele kwaliteitsstandaard is gecreëerd.

Wereldwijde schaal

De eerste resultaten tonen nieuwe patronen met belangrijke verschillen in operatieresultaten tussen behandelteams. Tot nu toe zijn meer dan 5700 MRI sessies van ruim 1000 patiënten verzameld uit ziekenhuizen in Nederland en de VS, Frankrijk, Oostenrijk en Italië. Op dit moment worden onderzoeksresultaten van de tool in wetenschappelijke tijdschriften, presentaties en congressen op wereldwijde schaal gedeeld.

Dr. Philip de Witt Hamer, leider van het wetenschappelijke team en neurochirurg VU Medisch Centrum: “Dankzij deze tool kunnen medisch specialisten wereldwijd eenvoudig informatie met elkaar delen over deze behandelingen. Dit geeft ons inzicht in hoe er wereldwijd wordt gewerkt, maar we delen ook de resultaten, waarmee we de behandelingen kunnen verbeteren.”

Raymond Martens, oprichter en creatief directeur van Active Collective: “We zijn ontzettend trots op wat we met PICTURE project hebben bereikt. In co-creatie hebben we onze gezamenlijke expertises ingezet om deze geweldige, maatschappelijk relevante, tool te ontwikkelen.”

Iteratieve aanpak

De uitdaging was om de technische kennis en de input van medisch specialisten effectief samen te brengen. Een iteratieve aanpak met efficiënte kennisuitwisseling tussen opdrachtgever en bureau was belangrijk. In co-creatie workshops werden de behoeftes en prioriteiten van alle stakeholders gedefinieerd, waarna binnen twee weken een functioneel prototype werd opgeleverd, waarmee specialisten de tool konden testen.

Bekijk de case van project PICTURE op www.activecollective.nl

 

Dit artikel is een ingezonden bericht en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.

Deel dit bericht