Industry Wire

Geplaatst door Allekabels BV

2 miljoenste klant bij Allekabels.nl

“Webwinkels in het nauw” is een van de vele koppen waarbij de ondergang van de kleinere internetshop wordt voorspeld. Door de komst van giganten als Alibaba en Amazon zou er niet genoeg ruimte overblijven voor minder grote webshops om te overleven. www.allekabels.nl, grootste kabelwebshop van Nederland, weerlegt dit. Sinds 2005 timmert deze regionale speler aan de weg en groeit elk jaar. In januari 2019 begroet het bedrijf klant nr. 2 miljoen.

Gevraagd naar de reden waarom zijn bedrijf tegen de stroom in lijkt te groeien, haalt CEO Robert Peters twee redenen aan. “Ten eerste zijn wij geen solist, wij werken ook samen met enkele van die grote spelers. In de huidige platformstructuren op het internet zouden deze reuzen helemaal niet zo groot zijn zonder middelgrote spelers zoals wij. Ten tweede doen wij gewoon waar wij goed in zijn en dat is vooral service en maatwerk leveren aan onze klanten. Dat zie ik een Chinees bedrijf nog niet zo snel doen. Die zijn beter in andere zaken.”

Vooral mensenwerk

Allekabels COO Constantijn Souren licht toe: “We investeren voortdurend in het verbeteren van ons klantcontact. Niet via een extern call center en automatisering, maar met onze eigen mensen. De tijden dat klanten alleen maar vragen stelden over levertijd, lengte en kleur van een kabel zijn in onze branche nu definitief voorbij. Steeds meer worden diep inhoudelijke vragen gesteld waarvan de klant verwacht dat deze naar behoren beantwoord worden. Het zich continue uitbreidende assortiment dat wij voeren maakt de zaak er niet makkelijker op. Dat wij als regionale speler elk jaar groeien bewijst echter dat we op de goede weg zitten.”

Service bij vakhandel verdwijnt

CEO Peters wijst nog op een andere ontwikkeling om het succes van Allekabels te verklaren: “Jarenlang konden grote internetbedrijven teren op de kennis die in de vakhandel aanwezig was. Klanten gingen voor advies naar de vakman, maar kochten er niet. Op internet was hetzelfde product immers goedkoper. Dure serviceverlening door vakmensen werd zodoende niet meer met aankopen gecompenseerd, met het gevolg dat veel vakhandel uit het straatbeeld is verdwenen. De klanten die in het verleden alleen maar hun bestelling bij de internetbedrijven plaatsten kunnen dus geen advies meer vragen aan de vakmensen en wenden zich tot bedrijven als Allekabels.nl. Grotere internetbedrijven die servicegevoelige producten leveren openen nu dan ook zelf fysieke winkels om face-to-face klantvragen te beantwoorden. Dat hadden wij ze een paar jaar geleden ook al kunnen voorspellen.”

Dit artikel is een ingezonden bericht en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.

Deel dit bericht