Industry Wire

Geplaatst door Zalando

Zalando breidt fashion-aanbod voor en door ondervertegenwoordigde gemeenschappen uit

BERLIJN, 8 NOVEMBER, 2022 // Zalando heeft haar derde diversiteit en inclusie (D&I) jaarverslag gepubliceerd. Het toont de vooruitgang¹ op twaalf concrete ambities binnen de vier pijlers van Zalando’s D&I-strategie do.BETTER: talent, leiderschap, klanten en partners. Het rapport onderstreept Zalando’s streven om het startpunt voor mode voor iedereen te zijn. Het afgelopen jaar heeft Zalando het aantal black-owned merken vergroot en een uitgebreid assortiment aangepaste mode gelanceerd. Bovendien wist het bedrijf het aandeel vrouwen in leidinggevende functies (+2,3pp tot 37,5%) en in technische functies (+3,6pp tot 24,8%) te vergroten en boekte het vooruitgang bij verschillende andere doelstellingen.

David Schneider, co-CEO bij Zalando: “Ik ben trots op de stappen die we de afgelopen jaren hebben gezet, maar het stopt hier niet. We zijn ervan overtuigd dat het nog beter kan, en blijven investeren en bouwen aan een echt inclusief Startpunt voor Mode – voor iedereen. Mode heeft zoveel verschillende dimensies, maar heeft voor iedereen een persoonlijke betekenis. We willen allemaal onze verantwoordelijkheid nemen tegenover klanten, partners en collega’s. Daarom zijn de D&I-standaarden ingebed in de hele organisatie en zorgen alle managers voor de implementatie van dit beleid.”

De stem van ondervertegenwoordigde gemeenschappen versterken en vrouwen ondersteunen bij hun loopbaanontwikkeling
Zalando heeft in totaal 63 black-owned merken op het gebied van beauty, sieraden en mode op het platform opgenomen sinds 2020. Het aanbod bevat zowel gevestigde merken zoals Karl Kani, als lokale merken van over de hele wereld, zoals Aaron Wallace (Londen), Dechase (Amsterdam) en Thebe Magugu (Johannesburg). Door langdurige relaties op te bouwen met merken die zich richten op ondervertegenwoordigde groepen of daaruit voortkomen, wil Zalando de behoeftes van klanten beter begrijpen. Dit geldt niet alleen voor black-owned merken, maar ook voor categorieën als modest wear of genderloze mode.

Momenteel nemen vrouwen bij Zalando 24,8% van de technische functies voor hun rekening. Hoewel het bedrijf een sterke jaar-op-jaar groei ziet (vergeleken met 21,2% in 2021), zal de ambitieuze doelstelling van 40-60%² tegen 2023 moeilijk te halen zijn, vooral omdat de wereldwijde macro-economische omstandigheden leiden tot een vertraging in het aannemen van nieuwe werknemers. Zalando zet zich in voor het verhogen van deze cijfers door verbeteringen in het wervingsproces, zoals gegarandeerde gendervertegenwoordiging in sollicitatiecommissies, te combineren met strategische initiatieven om talenten uit ondervertegenwoordigde gemeenschappen aan te trekken voor technische rollen.

Zalando streeft ook naar een beter verdeelde gendervertegenwoordiging in managementposities. Momenteel is 37,5% van de top-vijf leidinggevende functielagen bezet door vrouwen. Zalando komt zo dichtbij de ambitieuze doelstelling om hier tegen het einde van 2023 40-60% van te maken. De voortdurende vooruitgang (vs. 35,2% in 2021) was mogelijk door de implementatie van de eerder genoemde verbeteringen in het wervingsproces en door het opzetten van concrete initiatieven zoals Grow@Zalando, een interne ondersteuning voor loopbaanontwikkeling.

Megan Maley, General Manager Benelux, UK & Ireland bij Zalando zegt: “Ons derde D&I-rapport laat zien hoe we vooruitgang boeken, zowel intern wat betreft onze collega’s en leiderschapsteam, als extern naar onze klanten en partners toe. Al deze inspanningen dragen bij aan een ervaring die verwelkomend en inspirerend is voor iedereen en de diversiteit van onze klanten, merken en makers laat zien. In Nederland brengen we mode-inspiratie en een eindeloze verscheidenheid aan looks, waardoor Nederlanders hun eigen stijl kunnen vieren en omarmen. We werken samen met talenten die staan voor zelfexpressie en individualiteit, zoals het Nederlandse model Dylan Hasselbaink en singer-songwriter Rimon. We hebben nieuwe black-owned merken, zoals Dechase uit Amsterdam, geïntroduceerd op ons platform en hebben onlangs aangepaste mode toegevoegd aan ons assortiment. Deze acties onderstrepen onze inzet om producten te bieden waardoor al onze klanten zich gerespecteerd, aangesproken en vertegenwoordigd voelen.”

Tewodros Dechase, oprichter Dechase: “Dechase is een modern schoenenmerk, dat diversiteit, duurzaamheid en Afrikaans erfgoed als kernwaarden centraal stelt. Zalando is een kans om ons product in andere markten onder de aandacht te brengen en meer zichtbaarheid te creëren. Tijdens onze samenwerking zagen we dat Zalando’s team ons merkverhaal en DNA echt begrijpt en zo konden wij gemakkelijk ons verhaal samen uitlichten.”

In het Engelstalige persbericht vind je meer informatie over het volgende:

  • Aangepaste mode assortiment, dat vorige maand werd aangekondigd.
  • Zalando’s vooruitgang om het aandeel vrouwen in leiderschap (+2,3pp tot 37,5%) en binnen tech-functies (+3,6pp tot 24,8%) te vergroten.

Een samenvatting van het rapport is hier beschikbaar en het volledige D&I-rapport is beschikbaar op Zalando’s website.

Dit artikel is een ingezonden bericht en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.

Deel dit bericht