50 procent van generatie Z houdt controle op persoonlijke gegevens

Brussel, 12 mei 2022 – Selligent Marketing Cloud (Selligent), het omnichannel marketing en customer experience platform, introduceert een nieuw rapport over hoe merken effectief moeten communiceren met Generatie Z (Gen Z). Hoewel merken zich de afgelopen jaren hebben geconcentreerd op het bereiken van millennials, zijn er meer dan alleen generatieverschillen met Gen Z.
Er is een nieuwe generatie in opkomst op de consumentenmarkt, namelijk Gen Z (geboren tussen 1997 en 2010). De generatie is opgegroeid met meer toegang tot technologie dan ooit. Dit betekent echter niet dat ze enthousiaster zijn dan ouderen. Met zoveel technologie ter beschikking sinds hun geboorte (van Instagram tot Apple Pay) is het een minder glimmend object en meer een praktische manier van leven. De relatie met data is anders, omdat privacy voor Gen Z minder prioriteit heeft dan voor andere generaties. De helft (50%) van Gen Z heeft het gevoel dat ze controle hebben over hun persoonlijke gegevens. Voor marketeers was het al essentieel om relevante content te delen met vorige generaties, maar bij Gen Z is dit nog belangrijker vanwege de mate van personalisatie die zij verwachten. En marketeers kunnen vertrouwen op AI-gebaseerde oplossingen om deze gepersonaliseerde ervaring te leveren. Kortom, Gen Z is een geheel nieuwe generatie consumenten met wie marketeers moeten leren communiceren. Om hun media- en marketingstrategieën de komende jaren richting te geven, hebben merken nieuwe inzichten nodig in de generatieverschillen die het landschap opnieuw vormgeven, met name wat betreft de groeiende invloed van Gen Z.
Phygital ervaringen zijn belangrijk voor Gen Z
Voor retailers is aanwezigheid op digitale en fysieke kanalen niet langer voldoende om de jongste generatie consumenten te bereiken. Gen Z verwacht dat technologie hun fysieke ervaringen versterkt in plaats van vervangt.
Interessant is dat deze leeftijdsgroep een duidelijke voorkeur heeft voor het fysiek winkelen van verschillende producten ten opzichte van millennials, waaronder elektronica (43% versus 37%) en kleding (43% versus 40%). Gen Z bezoekt ook vaker fysieke winkels dan andere leeftijdsgroepen: 59 procent bezoekt ten minste eenmaal per week een winkel.
Retailers moeten de winkelervaring opnieuw uitvinden door middel van phygital, dat wil zeggen het inzetten van zowel een fysieke (retail) als online (digitaal) strategie, en deze succesvol implementeren in de praktijk om Gen Z aan te spreken. De term gaat phygital vaak hand in hand met ‘digitalisering van de verkooppunten’: de vereniging tussen e-commerce en fysieke winkels.
Een opgeleid, sceptisch publiek verwacht meer van media
In plaats van zich tot traditionele media te wenden, zal Gen Z eerder informatie zoeken op een andere sociale-mediaplatforms dan oudere generaties. De helft (49%) van Gen Z doet eerder een aankoop na een post of advertentie op sociale media, dan via een ander kanaal (sms, website of e-mail). Om informatie te zoeken, wendt deze generatie zich tot influencers op platforms als TikTok (23%, twee keer zoveel als andere generaties) of YouTube (49% versus 37% millennials).
“Gen Z is opgegroeid met sociale media en kan zich dus aanpassen aan verschillende soorten formats en content. Bedrijven hebben een unieke kans om reclame- en contentstrategieën voor dit publiek samen te voegen, door verschillende touchpoints te creëren en te integreren”, aldus Anne Jarry, Marketing Director Europa en Noord-Amerika bij Selligent. “In een vertrouwde omgeving is het leveren van relevante boodschappen, zoals gepersonaliseerde video’s in een nieuwsbrief of een live stream evenement op TikTok, veel aantrekkelijker voor Gen Z dan voor andere generaties. Deze generatie vraagt een geheel nieuwe benadering en biedt kansen voor merken.”
De Gen Z transformatie staat voor de deur. Marketeers die hun strategieën niet aanpassen om deze jongere generatie aan zich te binden, lopen achter de feiten aan. Gen Z is anders dan hun voorgangers: ze consumeren informatie niet op dezelfde manier, ze gaan anders om met sociale netwerken en winkelen is voor hen een nieuwe ervaring geworden. En marketeers moeten met de tijd mee! Dit is een generatie die, nog meer dan de anderen, de behoefte voelt om zelf controle te houden en daarom moeten merken de macht in handen van de gebruikers leggen om hun voorkeuren te identificeren. Het wordt gemakkelijker om relevante content voor deze nieuwe consumenten te definiëren met behulp van hun zero-, first-party data en een AI-analyse. Personalisatie is de beste manier om Gen Z te bereiken.
BERICHT VOOR DE REDACTIE
Over Selligent Marketing Cloud
Selligent Marketing Cloud, onderdeel van de CM-groep, is een intelligent omnichannel-marketingcloudplatform. Met dynamische technologie biedt Selligent bruikbare inzichten die bedrijven in staat stellen om meer gepersonaliseerde en waardevolle consumentenbetrokkenheid te leveren. Dit resulteert in overtuigende ervaringen in alle kanalen. Met teams in de Verenigde Staten en Europa, en een wereldwijd netwerk van partners, is het Selligent’s missie om marketing persoonlijk te maken.
Lees meer op www.selligent.com/nl en kom in contact met het team via Twitter, LinkedIn en de blog.
Dit artikel is een ingezonden bericht en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.