Industry Wire

Geplaatst door Veepee

57 procent van de Nederlanders koopt regelmatig tweedehands

Amsterdam, 2 december 2021 – De Nederlander houdt van tweedehands. Dat blijkt uit een internationaal onderzoek van e-commercespeler Veepee. Het flashsalesplatform vroeg aan meer dan 500 van zijn Nederlandse klanten hoe ze tegenover tweedehandsproducten staan. 57 procent van de bevraagden doet regelmatig een tweedehandsaankoop. Dat is een stuk meer dan het Europees gemiddelde van 40 procent. De meest populaire categorieën van tweedehandsproducten in ons land zijn meubilair en decoratie (68%), kleding (64%), accessoires (35%) en juwelen (12%). De belangrijkste motivatie om te kiezen voor tweedehands, is financieel: 65 procent geeft aan dat de lagere prijs van belang is. Toch speelt voor 59 procent ook het ecologische aspect mee.

“Veepee geeft al meer 20 jaar een tweede leven aan spullen, door flash sales van niet-verkochte stocks te organiseren. Daarnaast bekijken we hoe we ook op andere manieren de recyclage en het hergebruik van producten kunnen stimuleren. Uitgerekend daarom vonden we het zeer belangrijk om een bevraging over dit thema te doen”, zegt Tobias Tousseyn, Country Manager Benelux van Veepee.

In Nederland biedt het concept ‘The Survivors’ een tweede kans aan producten die in perfecte staat zijn, maar waarvan de verpakking beschadigd is. Momenteel loopt er op Veepee een flash sale van het merk Aigle met een specifieke categorie ‘Second Choice’, een selectie van schoenen met kleine gebreken voor een nog betere prijs. De Aigle-verkoop is live tot maandag 6 december (middernacht).

Vintage meubels zijn het meest gegeerd

De populairste categorie van tweedehandsproducten in ons land is zonder twijfel meubels en decoratie: 68 procent van de respondenten koopt dit regelmatig. Vervolgens komt kleding (64%), accessoires (35%), juwelen (12 %), luxe designerstukken -zoals handtassen of juwelen- (20%), hightechproducten (25%) en schoenen (20%).

Dat is een opvallend verschil met België, waar kleding de meest populaire tweedehandsaankoop is (69%), gevolgd door meubels en decoratie (56%) en accessoires (47%).

Vier procent van de Nederlandse respondenten gaat heel radicaal voor die tweedehands meubels en decoratie, en zegt enkel reeds gebruikte interieurstukken aan te schaffen. 7 procent van de respondenten koopt meerdere keren per maand tweedehands meubilair, 47 procent meerdere keren per jaar.

Wie nooit tweedehands koopt, heeft daar zijn redenen voor: 40 procent zegt het “niet gewoon te zijn”, 46 procent staat afkerig tegenover reeds gebruikte producten en heeft liever iets nieuw, 13 procent zegt verkopers van tweedehandsproducten niet te vertrouwen, zeker wanneer het over de authenticiteit van luxeproducten gaat.

Grootste tweedehandsbudget gaat naar kleding, meubels en decoratie

Sommige secondhand-shoppers spenderen maandelijks een stevig bedrag aan hun aankopen. Wanneer het op tweedehandskleding aankomt, zegt 11 procent 200 tot zelfs 500 euro per maand te spenderen, 26 procent 100 tot 200 euro, 62 procent 50 tot 100 euro.

Ook het budget voor tweedehandsmeubels en decoratie kan flink oplopen. 1 procent geeft meer dan 500 euro per maand uit aan vintage vondsten voor huis en interieur, 6 procent tussen de 200 en de 500 euro en 15 procent tussen de 100 en de 200 euro.

Bakstenen winkel kan niet concurreren met online verkoop

De meest populaire plekken om tweedehandsproducten te scoren zijn gespecialiseerde apps en sites zoals Vinted, Vestiaire Collective en Marktplaats. 79 procent van de shoppers snuffelt hier regelmatig rond. Ook online marktplaatsen (zoals Facebook Marketplace) zijn in trek: 45 procent bezoekt deze regelmatig. Slechts 30 procent van de bevraagden gaat naar een echte bakstenen winkel.

Op dit vlak zien we dat Nederlanders vaker dan andere Europeanen online zoeken naar tweedehandskoopjes. In de Europese groep van respondenten, zien we dat 53 procent online tweedehandsspullen zoekt, maar dat een even groot percentage van shoppers ook naar fysieke winkels gaat.

Kopen én verkopen 

In Nederland zijn Vinted (22 % surft ernaar), Zalando (20%), Facebook Marketplace (20%) en Ebay (11 %) de meest gefrequenteerde online go-to’s. In Vlaanderen is Vinted echter een uitgesproken koploper: 58 procent van de bevraagden gebruikt dit platform.

Voor de meeste tweedehandsshoppers is het een kwestie van ‘geven en nemen’: 65% zegt zowel dingen te kopen als te verkopen, 8% verkoopt enkel, 26% koopt enkel.

Groeipotentieel 

De groei van platformen als Vinted toont de stijgende populariteit van tweedehands, maar een precieze verklaring kan Veepee niet geven. Het bedrijf polste of de COVID-19-pandemie een invloed had op de beslissing om tweedehands aankopen te doen, maar 90 procent van de bevraagde Nederlanders liet weten dat dit geen invloed had op hun koopgedrag.

De impact van het ecologische aspect is wel sterk merkbaar. Veepee vroeg hoe belangrijk ecologisch verantwoordelijk gedrag vandaag is voor zijn klanten. 77 procent kan zich een leven zonder ecologische gewoontes zoals recyclage niet meer voorstellen. 71 procent zegt dat ecologische verpakkingen niet meer weg te denken zijn uit zijn of haar leven, 57 procent zegt steeds te bekijken of een product ecologisch geproduceerd is.

Voor de tweedehandsmarkt is er nog heel wat groeipotentieel. Op de vraag welke sectoren hun tweedehandsaanbod nog mogen uitbreiden, antwoorden de respondenten dat zowel het aanbod aan meubels en deco (59%), mode (58%), accessoires (44%), huishoudtoestellen (39%) als hightech (30%) nog mag uitbreiden.

Methodologie

Veepee bevroeg in totaal meer dan 6.000 respondenten uit Nederland, België, Frankrijk, Spanje, Italië, Duitsland, en Zwitserland. Meer dan 500 Nederlandse klanten van Veepee namen deel aan het onderzoek (80 procent vrouwen, 18 procent mannen).

Dit artikel is een ingezonden bericht en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.

Deel dit bericht