Geplaatst door Tellow

7 op 10 zzp’ers verwacht toename vraag naar werk

Amsterdam, 17 september 2021 – Maar liefst 70% van de Nederlandse zzp’ers denkt dat de vraag naar werk voor het einde van het jaar zal toenemen. Dat blijkt uit onderzoek onder 674 zzp’ers uitgevoerd door boekhoudapp Tellow. Zelfstandigen zien de toekomst hiermee rooskleuriger in dan het afgelopen halfjaar, een heftige periode waarin velen de vraag naar hun diensten zagen afnemen. De invoering van een mogelijk minimumtarief voor zzp’ers lijkt geen roet in het eten te gooien. Niet minder dan 87% van de ondervraagden vermoedt dat een vastgestelde norm niet zal leiden tot een afname in opdrachten.

Zzp-trots
Opvallend genoeg lijkt de coronacrisis, die zzp’ers het afgelopen jaar behoorlijk op de proef stelde, geen gevolgen te hebben voor de wil om zelfstandig te zijn. Maar liefst 92% van de ondervraagden geeft aan trots te zijn op hun zelfstandigheid. Uit het onderzoek blijkt zelfs dat ruim 7 op 10 (71%) zichzelf de komende 5 tot 10 jaar niet terug in loondienst ziet gaan.
Geen zorgenkindje
De mogelijke financiële problemen en valkuilen van zelfstandigen zijn desalniettemin het gesprek van de dag. Meer dan de helft van de zzp’ers kan zich echter niet vinden in het geschetste beeld: 56% van de ondervraagden snapt niet waarom zij als zorgenkindje worden gezien door onder andere de overheid.

“We praten te weinig over werkenden die er zelf voor kiezen zzp’er te zijn. De overgrote meerderheid van deze zelfstandigen heeft een ondernemersgeest en is bewust voor zichzelf begonnen. Zo houden ze zelf de controle over waar en wanneer ze werken, én kunnen zich richten waar ze echt plezier uit halen. In de gesprekken rondom het zzp-schap en de arbeidsmarkt in Nederland is het van belang dat we deze groep ook meenemen. De meeste zzp’ers kiezen zelf voor de flexibiliteit en vrijheid van ondernemen, het is niet terecht alle zelfstandigen over één kam te scheren”, zegt Thomas Vles, CEO van Tellow.

Over Tellow

Tellow is een geautomatiseerd boekhoudprogramma, opgericht in 2016 als venture van Rabobank, dat speciaal is ontworpen voor microbedrijven en zzp’ers. Het fintech-bedrijf is een one-stop-shop voor alle financiële zaken voor zelfstandig ondernemers, zodat zij zich zonder zorgen kunnen richten op ondernemen.

Met behulp van de app kunnen gebruikers onder andere offertes en facturen maken en versturen en hun financiën bijhouden. Gebruikers kunnen daarnaast hun bonnetjes en facturen eenvoudig scannen. Elk kwartaal kunnen mensen via de app in één klik in de btw-aangifte indienen bij de Belastingdienst.

Met Tellow Compleet wordt ook de persoonlijke- en zakelijke inkomstenbelasting via Tellow berekend en ingediend. Voor extra zekerheid voeren boekhouders een controle uit op al hun aangiften, voor de prijs van een digitale app. Door de slimme combinatie van software en echte boekhouders kunnen we mensen zekerheid bieden voor een betaalbare prijs.

Eerder dit jaar haalde moederbedrijf Ageras $73 miljoen aan groeikapitaal op. Voor de Nederlandse markt, de markt waar Tellow zich op focust, zal de financiering gebruikt worden om Tellow uit te laten groeien tot marktleider.