Geplaatst door Cegid

70% HR-managers ervaart omgaan met automatisering en A.I. als grote uitdaging

Maar liefst 70% van de HR-managers in Nederland ervaart dagelijks de effecten van automatisering en Artificial Intelligence (A.I.) in het werk, maar hiermee omgaan zien zij als een grote uitdaging. Toch kan HR niet meer om A.I. heen als oplossing voor de uitdagingen waar organisaties momenteel mee te maken hebben. Voorbeelden hiervan zijn de krapte op de arbeidsmarkt, veranderende regelgeving en robotisering. A.I. wordt nu nog voornamelijk ingezet bij het werving- en selectieproces, maar is juist ook essentieel bij onboarding, medewerkertevredenheid, interne mobiliteit en opleiding, zo blijkt uit een studie van Fosway Group, uitgevoerd in opdracht van Cegid, een toonaangevende leverancier van cloud business management oplossingen voor finance (treasury, tax, ERP), human resources (payroll, talent management), CPA’s, retail en overige ondernemerssectoren. HR moet in deze ontwikkelingen meegaan, daar is geen ontkomen aan.

Strategische plek in organisatie
De positie van HR in de organisatie verandert. Van faciliterend aan andere afdelingen naar een centrale, strategische rol in de organisatie met een grote impact op de bedrijfsresultaten. Deze nieuwe positie in de organisatie vraagt om nieuwe kennis, extra inzichten en een andere manier van werken waarbij gebruik wordt gemaakt van slimme technologie. HR kan hierbij niet meer zonder A.I. “Het is bewezen dat A.I. leidt tot snellere en accuratere besluitvorming, fouten reduceert en kosten bespaart. Voorwaarde is dat A.I goed en geïntegreerd wordt ingezet op HR-systemen en processen. Door gebrek aan kennis wordt er vaak lang niet uitgehaald wat erin zit”, aldus Maureen Kekic, Regional Director Benelux bij Cegid.

Vaardigheden belangrijker dan kennis
Technologische ontwikkelingen gaan zo snel dat niet alleen productiewerk, maar ook kenniswerk wordt geautomatiseerd. Gevolg is dat functies overbodig worden en nieuwe functies ontstaan. Het ontwikkelen van vaardigheden van medewerkers wordt hiermee belangrijker dan ooit. Medewerkers moeten wendbaar zijn én wendbaar blijven. Voor HR betekent dit een nieuwe kijk op het werk, met focus op omscholing en bijscholing van kenniswerkers. Kekic: “Je moet als HR-professional weten wat er nodig is, voor wie en op welk moment. Informatie vastleggen, analyseren en verbanden leggen. Slim communiceren en leren. A.I. kan hierbij helpen met het benodigde inzicht en de benodigde vervolgacties.”

Implementatie van A.I. in HR
A.I. kan HR-taken op veel manieren ondersteunen en zo voor organisaties grote voordelen opleveren:

Werven van talent
Reduceren van de doorlooptijd voor werving: slim en geautomatiseerd adverteren, het screenen en analyseren van kandidaten, plannen van gesprekken, contact houden met geïnteresseerden en het stroomlijnen van communicatie en feedback.
Vergroten van het aantal kandidaten voor vacatures: het personaliseren van de ‘experience’ door kandidaten, aanbevelingen voor functies en voorinschrijving op vacatures, en het inzetten van chatbots voor het beantwoorden van vragen van kandidaten over functies, de organisatie en vacatures.
Onboarding nieuwe medewerkers
Reduceren van kosten en verbeteren onboarding: het zenden van geautomatiseerde informatiemails om nieuwe medewerkers al voor de start te betrekken en het inzetten van chatbots die vragen van nieuwe medewerkers beantwoorden en hen op weg helpen.
Geautomatiseerd screenen van kandidaten en de juiste documenten: het uitvoeren van identity checks en controleren van benodigde documenten.
Kerntaken HR
Betere rapportages en inzichten: het bijhouden en verwerken van actuele budgetten, vrije dagen en werkroosters
Verhogen van productiviteit: het monitoren van ziekteverzuim, slimmer omgaan met exit-gesprekken en e-mailverwerking HR-medewerkers.
Performance en feedback
Verlagen kosten, implementatie strategie en vergroten tevredenheid: het uitvoeren en analyseren van interne onderzoeken, oplijnen van team- en persoonlijke doelstellingen, vastleggen van gesprekken met medewerkers en het risico van vertrek minimaliseren.
Carrière en (interne) mobiliteit
Behoud van high performers, ontwikkelen high potentials, wervingskosten verlagen en performance vergroten: verstrekken van referenties, skills ontwikkelen en het matchen van interne medewerkers met functies.
Opleiding
Verlagen van opleidingskosten en verhogen resultaten: training op basis van benodigde vaardigheden (‘gaps’) en het aanbieden van content op juiste momenten.
Minimaliseren risico’s: ervoor zorgen dat beleid wordt nageleefd. Risico’s minimaliseren door training en certificeringen.
Kekic: “Innovatie gaat razendsnel. Zet je A.I. in op alle punten, ook op de onderbelichte, strategische mogelijkheden, dan voeg je als HR echt waarde aan de business toe. Zowel bij de werving van nieuw personeel als het behoud en de ontwikkeling van het bestaande personeel. Daar wordt elke organisatie beter van. De resultaten en performance gaan omhoog en je wordt aantrekkelijk als werkgever.” Cegid kan bedrijven ondersteunen bij de inzet van AI bij HR. “Onze applicatie Cegid Talent Marketplace draait bijvoorbeeld grotendeels op de kracht van AI en gebruikt slimme methodes om werknemers te helpen naar de volgende stap in hun carrière binnen het bedrijf. Cegid Talent Marketplace geeft medewerkers slimme inzichten in hun skills en in combinatie met dynamische matching kunnen zij op zoek naar de volgende stap in hun carrière. Onze matching-algoritmes stellen voor elke vacature of project de meest geschikte medewerkers voor, op basis van vaardigheden en ambities die op hun Talent Profiles staan vermeld. Dus dankzij de optimale inzet van talent groeit je organisatie,” besluit Kekic.