Industry Wire

Geplaatst door Google

73% van de Nederlandse mkb’s gebruikt gepersonaliseerde advertenties om te concurreren met grotere bedrijven

Amsterdam, 20 maart 2025 – Nederlandse mkb’s zijn sterk afhankelijk van digitale advertenties om te groeien en te concurreren met grotere bedrijven. Tegelijkertijd vormen deze mkb’s weer een cruciaal onderdeel van de Nederlandse economie. Nieuw onderzoek van Public First, uitgevoerd in opdracht van Google*, laat zien dat 73% van de Nederlandse mkb’s gepersonaliseerde advertenties gebruikt om effectief de concurrentie aan te gaan met de grote spelers. Daarnaast blijkt uit het onderzoek dat 62% van de mkb’s via digitale advertenties nieuwe klanten heeft gevonden, en geeft 49% aan dat deze advertenties direct hebben bijgedragen aan omzetgroei.

Strengere regels rond online advertenties raken mkb’s direct
Hoewel gepersonaliseerd adverteren bedrijven helpt om doelgroepen effectiever te bereiken, kunnen mogelijke beperkingen op deze methode van adverteren grote gevolgen hebben voor kleine bedrijven. Bij een beperking verwacht 56% van de Nederlandse mkb’s een daling in de opbrengsten als deze methode van adverteren wordt ingeperkt. Daarnaast zegt 37% dat hun marketingkosten hierdoor flink zullen stijgen.

Voor bedrijven die sterk afhankelijk zijn van digitale kanalen om klanten te bereiken, kunnen veranderingen in de advertentiemogelijkheden grote gevolgen hebben. Om de stijgende kosten op te vangen, moeten veel bedrijven drastische maatregelen nemen: 65% overweegt kostenbesparingen zoals minder kantoorruimte of faciliteiten, en 15% zou zelfs de prijzen voor klanten verhogen. Mkb’s geven aan dat zonder gepersonaliseerde advertenties hun zichtbaarheid afneemt en dat ze minder efficiënt kunnen concurreren met grotere bedrijven, dit kan directe gevolgen hebben voor het voortbestaan van kleine bedrijven in Nederland.

AI maakt adverteren slimmer en efficiënter voor mkb’s
Naast gepersonaliseerde advertenties speelt AI een steeds grotere rol in digitale marketing. Waar mkb’s voorheen vooral afhankelijk waren van handmatige analyses en campagnes, biedt AI nu mogelijkheden om advertenties sneller, slimmer en gerichter in te zetten. Uit het onderzoek blijkt dat 30% van de Nederlandse mkb’s verwacht dat AI hun marketingteams efficiënter zal maken, terwijl 33% denkt dat AI kan helpen besparen op creatieve ontwikkeling.

Deze ontwikkeling maakt digitale marketing niet alleen toegankelijker voor kleinere bedrijven met beperkte middelen, maar stelt hen ook in staat om sneller in te spelen op veranderende consumententrends. Door AI-gestuurde inzichten te combineren met gepersonaliseerde advertenties, kunnen mkb’s hun advertentiebudgetten effectiever benutten en beter concurreren met grotere spelers in de markt.

Balans tussen regelgeving en innovatie
Onno Benninga, Commercieel Directeur Google Benelux zegt: “Voor veel kleine en middelgrote bedrijven zijn digitale en in het bijzonder gepersonaliseerde advertenties een essentieel middel om klanten te bereiken, te groeien en te concurreren met grotere spelers. Europa heeft de strengste consumenten- en reclamebeschermingsnormen ter wereld. Het is belangrijk om een balans te vinden tussen gebruikersbescherming en het ondersteunen van ondernemers die afhankelijk zijn van online zichtbaarheid om te overleven en te groeien.”

*Public First en Google hielden in het 4e kwartaal van 2024 een online en anonieme enquête onder 5,492 leidinggevende besluitvormers bij bedrijven die gepersonaliseerde digitale advertenties gebruiken en weten hoe hun bedrijf advertenties gebruikt in het VK (N=601) en de EU (Duitsland N=563, Frankrijk N=558, Italië N=562, Polen N=575, Denemarken N=551, Oostenrijk N=271, Tsjechië N=281, Finland N=288, Ierland N=284, Nederland N=276, Spanje N=276, Zweden N=280, Letland N=126) van 25 oktober 2024 tot en met 21 november 2024.

Dit artikel is een ingezonden bericht en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.

Deel dit bericht