Industry Wire

Geplaatst door Okta

82% van de Europese organisaties verhoogt security-budget voor Zero Trust

Het nieuwe werken heeft de stap naar een Zero Trust-cultuur versneld maar vertrouwen in wachtwoorden toch nog populair.

Organisaties zijn in de loop van de pandemie steeds bewuster geworden van hun (online) beveiliging waardoor ze nu veel meer investeren in Zero Trust. Dit blijkt uit een nieuw onderzoeksrapport van identiteitsexpert Okta. Het State of Zero Trust Security 2021-onderzoek vroeg 600 leiders op het gebied van security naar hun security-initiatieven. Hieruit blijkt dat het thuiswerken een verschuiving veroorzaakt in hoe bedrijven naar het belang van Zero Trust kijken: met name bij financiële dienstverleners, organisaties in de gezondheidszorg en organisaties in de software-industrie toont het onderzoek de grootste vooruitgang.

Meer dan driekwart (78%) van de bedrijven wereldwijd zegt dat Zero Trust in prioriteit is toegenomen en bijna 90% werkt momenteel aan een Zero Trust-initiatief, tegenover slechts 41% een jaar geleden. In 2019 was Zero Trust een prioriteit voor slechts 18% van de Europese bedrijven. Nu, twee jaar later, is Europa wereldwijd het meest ontwikkeld als het gaat om implementatie van Zero Trust: 90% van de Europese bedrijven heeft de strategie volledig geïmplementeerd of is dat van plan de komende maanden te doen.

82% van de Europese organisaties hebben in 2021 hun Zero Trust-budgetten verhoogd, terwijl geen enkel bedrijf in Europa zegt dat ze hun budget hebben verlaagd. Dat deze budgetverschuivingen hebben plaatsgevonden in een periode van recessie, benadrukt het belang van Zero Trust.

De grootste uitdagingen voor Europese organisaties bij het invoeren van een Zero Trust-infrastructuur zijn:

• Kostenoverwegingen (26%)
• Technologische gebreken (22%)
• Overtuigen stakeholders (19%)
• Bewustzijn van Zero Trust oplossingen (15%)

“Momenteel blijft cybersecurity een belangrijke uitdaging voor organisaties, zeker na de verhoogde risico’s die zijn ontstaan vanwege de pandemie. Daarom komt het onderzoek op een goed moment “, zegt Ben King, Chief Security Officer, EMEA bij Okta. “Om te voorkomen dat bedrijven het volgende slachtoffer worden van een datalek of cyberaanval, gaan veel organisaties over op een robuuste en completere security-aanpak, die draait om het Zero Trust-principe van – never trust, always verify. Bedrijven moeten erkennen dat hun mensen de nieuwe frontlinie zijn, en daarom sterke authenticatie invoeren voor alle diensten, overal – op locatie, in de cloud, op mobiel, voor zowel werknemers als klanten, partners, externen en leveranciers.”

De meest gebruikte beveiligingsfactoren: de opkomst van biometrie
Uit het onderzoek van Okta blijkt ook dat bedrijven nog niet afstappen van zwakke beveiligingsvormen en lage zekerheidsfactoren, waarbij de meerderheid van de bedrijven nog steeds vertrouwt op wachtwoorden (95%) en beveiligingsvragen (68%). In vergelijking met de rest van de wereld heeft Europa echter verder ontwikkelde security-maatregelen geïntegreerd, zoals biometrie, hardware one-time passwords (OTP’s) en pushmeldingen. 56% van de organisaties in Europa maakt al gebruik van biometrische technologie, tegenover 43% in de rest van de wereld.

Wereldwijd heeft de biometrische technologie een vlucht genomen, 45% van de bedrijven maakt al gebruik van biometrie als securitymaatregel. Meer dan 50% van deze bedrijven komt uit de financiële dienstverlening- en software industrie.

“We zullen niet van de een op de andere dag onafhankelijk zijn van wachtwoorden, maar organisaties kunnen wel beginnen met het invoeren van andere authenticatiemaatregelen om het authenticatieproces te versterken,” merkt Ben King op. “Met het invoeren van biometrie en/of andere authenticatiemaatregelen, kunnen bedrijven security verhogen en datalekken beter aanpakken.”

Dit artikel is een ingezonden bericht en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.

Deel dit bericht