Industry Wire

Geplaatst door WeFact

90% van de zzp’ers heeft zelf cijfers in de hand

Nederland telde in 2020 1,1 miljoen ZZP’ers. Dit aantal blijft voortdurend groeien. Dat is ook niet gek want administratie voeren wordt de kleine ondernemer en Zzp’er steeds makkelijker gemaakt vanwege zeer complete software die zaken deels voor hun uit handen neemt. Software die zo intuïtief is dat door te klikken de ondernemer zal begrijpen hoe acties zoals het maken en het versturen van een factuur gedaan moet worden. Veelgemaakte fouten zoals verkeerde btw optellingen of factuurnummering die niet chronologisch oplopen zijn hiermee verleden tijd.

Financieel inzicht

Slechts 10 procent van de kleine ondernemers en Zzp’ers besteedt administratie volledig uit. Dit is gebleken uit onderzoek van International Card Services (ICS). Het onderzoek keek naar 500 kleine ondernemers en Zzp’ers en concludeerde dat de meeste hun eigen administratie doen.

Voor iedere ondernemer is het prettig om actueel inzicht in de eigen cijfers te hebben. Wat gaat er uit, en wat komt er binnenin een ZZP administratie. Niet afhankelijk zijn van een boekhouder of accountant met een advies per kwartaal. Nee, kunnen handelen wanneer het nodig is. Voor een complete boekhouding met aangifte en jaarrekening zal de boekhouder of accountant de meeste ondernemers altijd van dienst kunnen zijn.

Tools voor snel handelen

Steeds meer Zzp’ers zien dan ook de voordelen van een online boekhouding ten opzichte van een offline methode. Een derde van de respondenten uit het onderzoek van ICS gaf dan ook aan gebruik te maken van een online-administratie software. Het blijkt dat de reden om zelf de online-administratie te doen te maken heeft met gemak, overzichtelijkheid en kostenbesparing.

Een aantal ontwikkelingen die de laatste jaren hebben plaatsgevonden op administratief gebied zijn bijvoorbeeld het digitaal kunnen laten accepteren van een offerte, een online-betaalmethode zoals iDEAL of creditcard aanbieden bij het verzenden van een factuur of een QR code genereren voor het betalen van je inkoopfacturen. Tijdsbesparing en eenvoud hebben dus centraal gestaan in het ontwikkelen van meer gemak in de administratie van de Zzp’er.

Over WeFact

Al 16 jaar levert WeFact aan ondernemers een betrouwbare oplossing voor hun facturatie en administratie. Door voortdurende ontwikkelingen is WeFact uitgegroeid tot een eenvoudig maar zeer krachtige oplossing voor het versturen van facturen, het opmaken van offertes en het verwerken van inkoopfacturen om zo grip te houden op de administratie.

WeFact kent tienduizenden gebruikers uit Nederland, België en daarbuiten. Meer dan 600 accountantskantoren adviseren WeFact als de ideale administratie-oplossing voor ondernemers.

Meer weten over WeFact? Neem een kijkje op www.wefact.nl.

Dit artikel is een ingezonden bericht en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.

Deel dit bericht