In aanloop naar kerst 8 procent van de pakketten vertraagd

Weert – Voor sommige Nederlanders was het vorige week nog even peentjes zweten of hun kerstcadeaus op tijd zouden aankomen. In week 51 was namelijk acht procent van de pakketten vertraagd. Zo blijkt uit de Pakketradar: een data-analyse van verzendplatform Wuunder. Dit zijn iets meer vertragingen dan in een gemiddelde week, maar het is een goede score voor de week voor kerst.
De dag met de meeste vertraagde pakketten in week 51 was maandag 20 december. Dit past binnen het wekelijkse patroon waarbij op maandag de meeste vertragingen waar te nemen zijn, omdat vervoerders in het weekend minder pakketten ophalen. 37 procent van de pakketten die die dag werden afgeleverd waren vertraagd. Daartegenover staat dinsdag 21 december waarop slechts twee procent van de pakketten met vertraging werd afgeleverd. In Flevoland was er die dag zelfs geen enkel vertraagd pakket.
Overijssel minste vertragingen
Kijken we op provincieniveau dan waren het vooral de inwoners van Utrecht die reikhalzend naar de pakketten uitkeken. Daar was tien procent van de pakketten vertraagd in week 51. In Overijssel hoefde men zich het minste zorgen te maken, daar was maar vijf procent van de pakketten vertraagd.
Jeroen Gehlen, co-founder van Wuunder, over de cijfers dit jaar: “December is altijd een piekperiode voor de logistieke sector en vooral rond de kerstdagen wordt er ontzettend veel besteld. Dit heeft in het verleden regelmatig tot problemen geleid, omdat bezorgers het enorme aantal pakketten dat afgeleverd moest worden niet konden bijbenen. Dat dit jaar slechts acht procent van de pakketten met vertraging werd geleverd, is dan ook een enorme stap voorwaarts. Zeker in deze tijd van krapte op de arbeidsmarkt is dit een fantastische prestatie van de logistieke sector. Hopelijk heeft dat geleid tot veel blije gezichten bij de kerstboom!”
—
Over de Pakketradar, niet ter publicatie:
Pakketten worden als vertraagd beschouwd als ze niet zijn afgeleverd de volgende werkdag. Voor de Waddeneilanden rekenen sommige vervoerders een extra werkdag. Dit is niet meegenomen. Afhalingen of leveringen in een parcelshop en problemen die verband houden met de verzender of ontvanger worden niet meegerekend bij het berekenen van de vertragingen. Zowel particuliere als zakelijke zendingen zijn meegenomen in deze analyses. Levertijd is de tijd vanaf de eerste scan tot levering. Een leverduur van één dag is perfect en betekent dus geen vertragingen.
Om de data te voorspellen, is gebruik gemaakt van een tijdreeksanalyse (time series statistical modeling).
De kaarten zijn gebaseerd op zendingen bij de grootste Nederlandse vervoerders. De volgende vervoerders zijn hierin meegenomen:
● GLS
● DHL Parcel
● DPD
● PostNL
De grafieken zijn gebaseerd op zendingen bij de grootste Nederlandse vervoerders. De volgende services zijn hierin meegenomen:
● DHL Europlus Benelux
● DHL FOR YOU
● DHL Parcel Connect
● DPD Classic
● DPD Home
● DPD Parcelletter
● GLS Business Parcel
● GLS Euro Business Parcel
● PostNL
● PostNL Brievenbuspakket
Wuunder is specialist in transportmanagement services. Het online transportmanagementplatform van Wuunder helpt (online) retailers, groothandelaren en producenten met het afhandelen van orders. Het transport wordt volledig uit handen genomen, van het boeken van zendingen bij ruim 300 vervoerders tot het proactief volgen van orders en ingrijpen als er iets misgaat. Daarnaast biedt Wuunder ook verschillende oplossingen op diverse logistieke aspecten zoals het slimmer verwerken van orders en het printen van pakbonnen, verzendlabels en overdrachtslijsten richting de transporteur. Wuunder is actief in de Benelux en heeft ruim 40 medewerkers. Meer informatie: www.wearewuunder.com
Dit artikel is een ingezonden bericht en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.