Adobe: Europese consumenten bezorgd over kerstbudget, 62% kiest voor goedkopere opties

Amsterdam, 28 november 2024 – Nu de feestdagen naderen, maakt maar liefst driekwart van de Europese consumenten (76%) zich zorgen over hun budget voor kerstinkopen. Dit blijkt uit recent onderzoek van Adobe onder ruim 4.000 Europese consumenten. Bijna twee op de drie shoppers (62%) laten dit jaar hun vaste merken en vertrouwde winkels links liggen en kiezen voor kostenbewuste alternatieven, zoals budgetwinkels (31%) en voordeligere producten (29%). Een kwart denkt minder te besteden dan vorig jaar, terwijl 62 procent verwacht ongeveer hetzelfde uit te geven. Ondanks deze financiële zorgen verwachten consumenten gemiddeld ruim 400 euro uit te geven aan de feestdagen. Black Friday blijft favoriet voor koopjesjagers Op Black Friday zelf zegt 28 procent fysieke winkels te willen bezoeken, terwijl meer dan de helft (56%) liever online op zoek naar aanbiedingen gaat. Online-only winkels hebben daarbij de voorkeur boven fysieke winkels: 65 procent van de Europese consumenten geeft aan hun cadeaus het liefst in online-only winkels te kopen. De lagere prijzen in webshops zijn de doorslaggevende reden om online te shoppen (58%). Sociale media, AI en influencers beïnvloeden kerstaankopen Ook influencers beïnvloeden aankopen. 16 procent van de consumenten heeft weleens iets gekocht op aanraden van een influencer, en 22 procent heeft dit overwogen. Daarnaast wordt ook AI ingezet: 35 procent van de consumenten gebruikt dit jaar generatieve AI, voornamelijk om de beste deals te vinden (17%). Buy Now, Pay Later voor dure aankopen Carl Maas, Managing Director Benelux bij Adobe, zegt: “Europese consumenten voelen de impact van de stijgende prijzen en maken daarom bewuste keuzes bij hun kerstinkopen. Ze zoeken actief naar betaalbare opties en laten zich inspireren via sociale media, influencers en AI. Dit maakt het nog belangrijker voor bedrijven om gerichte merkervaringen te bieden voor meer klantbetrokkenheid – op verschillende kanalen. Bedrijven die inspelen op deze verschuiving door hun online marketing te richten op de juiste platformen en technologieën, bouwt een sterkere band op met de klant.” |
*Het onderzoek is uitgevoerd met Advanis en Adobe Analytics onder ruim 4.000 consumenten in Duitsland, Frankrijk en het Verenigd Koninkrijk. |
Dit artikel is een ingezonden bericht en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.