airberlin vertrouwt op optivo voor internationale emailmarketing

Amsterdam / Berlijn, 13 november 2014 – airberlin, de Duitse luchtvaartmaatschappij, legt haar volledige emailcommunicatie met klanten in handen van optivo, de leverancier van het geavanceerde optivo® broadmail omnichannel emailmarketingplatform. Het systeem van optivo zorgt voortaan voor een foutloze verzending van emails naar klanten en prospects in de Duitstalige markt, Polen, Nederland, de UK, Frankrijk, Italië en de VS. Hiervoor is eerst een nieuwe look-and-feel voor de emailcommunicatie opgezet, om deze geschikt te maken voor zowel vaste computers als mobiele apparaten. Verder maakt het systeem sterk gepersonaliseerde communicatie mogelijk. Om heel persoonlijke aanbiedingen en informatie te genereren, gebruikt airberlin de Post-Click Tracking functionaliteit van optivo® broadmail.

airberlin is een van de grootste Europese luchtvaartmaatschappijen. De airline verbindt
171 internationale bestemmingen en vervoert jaarlijks zo’n 31,5 miljoen passagiers. In de nabije toekomst zal alle klantcommunicatie van airberlin verlopen via optivo® broadmail. Het doel van de samenwerking is om de emailcommunicatie te individualiseren en professionaliseren. De eerste stap is gezet met het verzenden van nieuwsbrieven in
17 markten en 12 talen.

De internationale emailcommunicatie wordt vormgegeven met speciaal voor airberlin ontwikkelde templates. De luchtvaartmaatschappij weet zich er zo van verzekerd dat de look-and-feel van alle content perfect aansluit bij de corporate huisstijl. Dankzij het krachtige optivo® broadmail Content Management System, kan airberlin heel eenvoudig voor elke nieuwe nieuwsbrief de juiste beelden en content uploaden via copy & paste. Het systeem verzorgt daarna zelf de exacte plaatsing van de content, zodat elke nieuwsbrief hetzelfde uiterlijk heeft. Dankzij de “Mobile Fusion” module wordt alle content vervolgens op de juiste manier gerangschikt voor weergave op verschillende smartphones en tablets. De “Mobile Preview” functie biedt daarbij een overzicht van hoe de pagina getoond zal worden op de meeste bekende mobiele apparaten.

Individualisatie
airberlin profiteert van de talloze mogelijkheden voor individualisatie in optivo® broadmail. Het perfect afstemmen van de content op de lezer is het resultaat van real-time analyses en het uiterst nauwgezet in kaart brengen van doelgroepen dankzij de “Post-Click Tracking” functionaliteit. Deze stelt gebruikers niet alleen in staat het openen van en klikken binnen nieuwsbrieven in beeld te krijgen, maar biedt ook inzicht in transactie- en verkoopinformatie van de site. Met deze informatie kan airberlin de informatie in nieuwsbrieven beter afstemmen op de beste vertrek- en aankomstbestemming voor elke individuele klant.

Ook hebben optivo en airberlin gezamenlijk een dataconcept ontwikkeld voor effectieve aanmeld- en afmeldprocedures via email. De uitwisseling van gegevens met de airberlin webpagina’s gebeurt in real time via de optivo® broadmail HTTP/SOAP interface. Een ander belangrijk punt is de integratie van de nieuwe Salesforce-interface in optivo® broadmail. airberlin is van plan de samenwerking met optivo uit te breiden op de gebieden marketing automation en transactie-emails.

“optivo® broadmail geeft ons een reeks nieuwe mogelijkheden,” zegt Isabella Pommerening, Senior Manager / Head of Online Marketing bij airberlin. “Het datamigratieproces verliep prima en de samenwerking met optivo is heel goed van de grond gekomen. De eerste KPI’s wijzen erop dat we de juiste keuze hebben gemaakt met optivo.”

“We zijn trots dat airberlin heeft gekozen voor optivo® broadmail,” aldus Ulf Richter, Managing Director van optivo GmbH. “Met airberlin hebben we een sterke speler als klant binnengehaald; we kunnen een van de belangrijkste luchtvaartmaatschappijen van Europa bijstaan als partner in internationale communicatie.”

Over airberlin
airberlin is een van Europa’s belangrijkste luchtvaartmaatschappijen. Dankzij een aanbod van 171 bestemmingen over de hele wereld en bekroonde service, is airberlin de eerste keus van meer dan 31,5 miljoen reizigers per jaar. Meer informatie is te vinden op: www.airberlin.com