Geplaatst door Deliveroo

Algoritme Deliveroo verkort bezorgtijd met 20%

Een jaar na de lancering in Nederland heeft het algoritme Frank de bezorgtijd met 20% verkort. Dit blijkt uit data van de laatste twee maanden van Deliveroo. Frank zorgt voor de coördinatie en toewijzing van bestellingen. Kortere bezorgtijden dragen bij aan betere service voor klanten, restaurants en bezorgers.
Het zelflerende algoritme houdt door middel van voorspellende modellen rekening met wanneer het eten klaar is, hoe lang ieder onderdeel van het bezorgproces duurt en welke bezorger de bestelling het beste kan uitvoeren. Hierbij neemt het onder andere de bezorgafstand en de locatie in de berekening mee. Voor klanten betekent dit dat zij preciezer kunnen zien wanneer een bestelling wordt bezorgd.
De innovatie is goed voor klanten, aangezien zij bestellingen sneller ontvangen. Door de voortdurende innovatie van Deliveroo kiezen steeds meer Nederlanders voor Deliveroo. Verder is een verschuiving van eetgewoonten zichtbaar. Het aantal klanten dat ontbijt bestelde bij Deliveroo is in het afgelopen jaar met 173% toegenomen.
De innovatie is goed voor bezorgers, omdat ritten beter aansluiten op hun behoeften. Frank kijkt naar de verkeerssituatie, het weer en de afstand tussen de bezorger en het restaurant. Dit om de best mogelijke ervaring te verzekeren voor bezorgers die met ons werken. Sinds de implementatie van het algoritme is de bezorgafstand met 5% – iets meer dan één kilometer – vermindert. Hierdoor zijn bezorgers 10% korter onderweg, kunnen zij meer bestellingen bezorgen en verdienen zij meer.
De innovatie is goed voor restaurants. De technologie helpt Deliveroo’s 1500 partnerrestaurants met het voorspellen en uitvoeren van bestellingen. Het algoritme neemt hierbij factoren zoals het tijdstip van een bestelling en de voorbereidingstijd van een gerecht mee. Sinds februari is de gemiddelde voorbereidingstijd verkort met ongeveer 5 minuten. Dit zorgt voor een soepeler proces in de keuken en verkort de wachttijden van klanten en bezorgers.
Onlangs maakte Deliveroo al bekend dat het tech-team in Londen gaat groeit van 300 naar 600 developers. Dit is de nieuwste investering in het verbeteren van de infrastructuur achter Deliveroo, na de inzameling van 500 miljoen dollar in 2017.
Mathieu de Lophem, Directeur Deliveroo Benelux:
“Technologie ondersteunt Deliveroo op onze missie om een breed scala aan kwalitatief hoogstaand gerechten te brengen bij onze klanten door heel Nederland. Maar er komt meer bij kijken dan alleen samenwerken met de beste restaurants.

We zijn continu bezig om onze samenwerking met en voor onze bezorgers, partnerrestaurants en klanten te verbeteren. Met ons team van van ontwikkelaars zorgen we er niet alleen voor dat gerechten in optimale conditie geleverd worden bij de klant, maar ook dat bezorgers de best passende opdrachten krijgen. Dit betekent minimale wachttijden bij restaurants en de kortste routes. Hierdoor verdienen zij meer aangezien ze meer bezorgingen binnen een kortere tijd kunnen uitvoeren.
Onze analyse geeft ons de mogelijkheid om direct samen te werken met partnerrestaurants. We maken inzichtelijk wanneer en wat hun klanten het meest bestellen. Daardoor kunnen zij personeelsbezetting en voorraad beter inplannen en afstemmen.

Wij focussen op het verbeteren van de manier waarop bezorgers en restaurants zijn verbonden met de klant, en het verbeteren van de dienstverlening voor de klant, door middel van initiatieven als onze ‘Editions’ keukens en het algoritme Frank.”
– Einde persbericht –
Over Deliveroo
Deliveroo opereert in 200 steden in twaalf landen, waaronder Australië, België, Frankrijk, Duitsland, HongKong, Italië, Ierland, Nederland, Singapore, Spanje, de Verenigde Arabische Emiraten en het Verenigd Koninkrijk. In het afgelopen jaar werd Deliveroo actief in vier nieuwe Nederlandse steden, zodat klanten nu in 12 steden via Deliveroo een bestelling kunnen plaatsen bij hun favoriete restaurant of juist eens iets nieuws uitproberen. Voor meer informatie, kijk op www.deliveroo.nl