Niet alleen Brexit vergroot financiële risico’s voor consumenten

De laatste weken zijn er steeds meer tekenen dat het financiële risico van Nederlandse gezinnen toeneemt. Zo meldde statistiekbureau Eurostat afgelopen maandag dat er bijna 119 miljoen mensen in de EU (23.7% van de totale bevolking) het risico liepen op armoede of sociale uitsluiting; voor Nederland waren dit zo’n 2,8 miljoen mensen (17% van de bevolking).
Hoewel het hier gaat over de groep mensen in de samenleving die het hardst getroffen worden, zijn er ook veel ontwikkelingen die de portemonnee van vele gezinnen zullen raken. De Brexit is één van de risicofactoren die de Nederlandse economie kunnen schaden; na Duitsland is het Verenigd Koninkrijk de belangrijkste handelspartner van Nederland, zo becijferde het CBS in juni. Verder brengt de recente koersval van het Britse pond de concurrentiepositie van onze exportindustrie in gevaar. De onduidelijkheid over hoe de toekomstige handelsrelatie van het VK met de EU en de rest van de wereld eruit zal gaan zien, houdt investeringen tegen. Dit alles kan op korte en langere termijn veel Nederlandse banen kosten.
Daarnaast zijn de versnelde versobering van de hypotheekrenteaftrek – zoals voorgesteld door sommige politieke partijen -, de lage grondstofprijzen, de lage inflatie en ook de dreiging van terrorisme zaken die consumenten onzeker maken. Er zijn veel en grote financiële risico’s in de markt, voor consumenten, bedrijfsleven en banken.
Schulden afbetalen
Nederlandse gezinnen zullen voorzichtig zijn en ervoor zorgen dat ze hun hypotheek en leningen kunnen blijven afbetalen. Als dat niet goed gaat, levert dit ook risico’s op voor de financiële dienstverleners. En hoe sneller de geldverstrekkers dit weten, hoe meer ze kunnen proberen dit te voorkomen.
Nieuwe ‘big data’ oplossingen kunnen hierbij helpen. AdviceRobo voorspelt risico op individueel klantniveau. “De big data explosie en de toepassing van nieuwe technologieën zoals Machine Learning kan enorm helpen bij deze voorspellingen van mogelijke achterstanden en bad debt” zegt Diederick van Thiel, CEO van AdviceRobo. Dit bedrijf loopt voorop met innovatieve oplossingen voor financiële dienstverleners. AdviceRobo helpt banken op tijd in contact te treden met hun klanten en oplossingen te bieden waardoor consumenten uit de problemen blijven. Dit is in het voordeel van zowel banken als van consumenten.
Crowdfunding campagne
Om haar groei door te zetten start AdviceRobo vandaag een crowdfunding campagne op Seedrs.
Kijk op Seedrs: https://www.seedrs.com/advicerobo.
Dit artikel is een ingezonden bericht en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.