Industry Wire

Geplaatst door SnappCar

Allianz en SnappCar bundelen krachten om Peer-to-Peer carsharing optimaal te verzekeren

Rotterdam, 29 februari 2016 – Je auto uitlenen en zeker weten dat alles goed geregeld is. SnappCar en Allianz maken het mogelijk met de SnappCar-verzekering: een solide verzekering voor klanten van SnappCar die de schaderisico’s tijdens de huurperiode dekt. De samenwerking met Allianz gaat op 1 maart 2016 in en helpt SnappCar om ook internationaal altijd een goede verzekering te kunnen garanderen.

Steeds meer mensen maken gebruik van Peer-to-Peer autodelen. Daarmee wordt mobiliteit voor meer mensen bereikbaar, ontstaat een sterker sociaal netwerk in wijken en gemeenten en wordt een fundamentele bijdrage geleverd aan een beter milieu. Met de garantie dat alles goed geregeld is, neemt Snappcar drempels weg voor de eigenaar én de tijdelijke gebruiker van de auto.

Minder auto’s, meer mobiliteit
In Europa staan circa 250 miljoen auto’s gemiddeld 23 uur per dag stil. Als mensen vaker auto’s met elkaar delen, zijn er minder auto’s nodig. De ambitie van SnappCar is om het Europese wagenpark in 2018 met 1% te verminderen. Daarmee gaat de CO2-uitstoot omlaag, bespaart de consument op gebruikskosten en ontstaat er meer ruimte in stedelijke gebieden. Door samen te werken met Allianz heeft SnappCar de mogelijkheid zich volledig op deze doelstelling te richten.

Jörg Weber, verantwoordelijk voor Digital & Affinities in de Board of Management van Allianz Benelux, legt uit dat de samenwerking met SnappCar een logische stap is voor de verzekeraar: “Naast de ontwikkelingen op het gebied van telematica en (semi-)zelfrijdende auto’s, zien we carsharing als één van de belangrijkste drijfveren voor veranderingen in de autoverzekeringsbranche. Deze samenwerking is een stap op weg naar toekomstbestendige mobiliteitsoplossingen, iets waar we ons bij Allianz graag voor inzetten.”

Carsharing vooral populair in grote steden
Het delen van auto’s blijkt vooral populair in de centra van de grote steden (Amsterdam, Rotterdam, Utrecht en Den Haag). Vooral mannen maken gebruik van deze dienst, blijkt uit onderzoek van SnappCar. Opvallend is dat de leners gemiddeld jonger zijn dan de eigenaren (25-34 ten opzichte van 35-54). Autodelen is een stuk voordeliger dan huren bij een reguliere verhuurmaatschappij of traditioneel autodelen; het scheelt zomaar 30 tot 50% in kosten. Maar ook de sociale kant van autodelen is van belang. Uit onderzoek onder de community van SnappCar blijkt dat voor een derde van de verhuurders en de helft van de huurders ook de sociale aspecten van autodelen wegen. Aspecten als ‘een ander helpen’ en ‘andere mensen leren kennen’ zijn belangrijk.

Delen is de nieuwe trend
Ongeveer 1 miljoen Nederlandse huishoudens maakten in 2015 gebruik van de deeleconomie. Dit onder het motto ‘delen is het nieuwe hebben’. Carsharing is hier een vorm van, maar ook in andere sectoren haken bedrijven in op de wens van de consument om hun bezittingen te delen. Enkele voorbeelden zijn Thuis afgehaald, Kickstarter, Uber, Airbnb, Seats2meet en Peerby.

Dit artikel is een ingezonden bericht en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.

Deel dit bericht