Industry Wire

Geplaatst door Amsterdam Art

Amsterdam Art presenteert nieuwe visuele identiteit & website

Amsterdam Art presenteert een nieuwe visuele identiteit, ontwikkeld door ontwerpbureau Loes Claessens. Ook is de geheel nieuwe website amsterdamart.com live gegaan. De nieuwe huisstijl sluit aan bij de missie om de positie van Amsterdam als internationale, hedendaagse beeldende kunststad op lokaal, landelijk en internationaal te versterken. Dit doet Amsterdam Art in samenwerking met kunstenaars, galeries, project spaces, beeldende kunstmusea, residencies en culturele organisaties. Amsterdam Art maakt hedendaagse kunst toegankelijk voor een brede, internationale doelgroep. Dit komt tot uiting in het hoogtepunt van het jaar: de Amsterdam Art Week die dit jaar van 11-15 mei plaatsvindt.

Concept nieuwe huisstijl: Amsterdam Art als kompas

Bij het ontwikkelen van de nieuwe huisstijl legde Claessens de nadruk op oriëntatie met als instrument het kompas. Het concept sluit aan bij het verkennen en ontdekken van Amsterdam als hedendaagse kunststad, waarbij bezoekers zich kunnen laten inspireren door het kunstaanbod van het hoogste niveau. Het kompas verandert van richting en laat publiek steeds iets nieuws ontdekken. Dit komt terug in het logo van Amsterdam Art (Week) dat nooit in dezelfde positie staat, maar verandert van richting. De grafische elementen komen eveneens voort uit het kompasconcept en zijn gebaseerd op navigatie en weergaven van wegen, routes en richtings-elementen. De nieuwe huisstijl sluit aan bij de kernwaarden van de organisatie: verbindend & aanjagend, dynamisch, kwalitatief, open & inclusief en Amsterdams & internationaal. Ook sluit het aan bij de wens van Amsterdam Art om een huisstijl te ontwikkelen met een tijdloos, maar dynamisch karakter dat aansluit bij de veranderende marketingstrategie met een grotere focus op online kanalen.

Logo, font en kleur

De huisstijlkleuren van Amsterdam Art bestaan uit zeven signaalkleuren die refereren aan de zeven categorieën waarin de deelnemers zijn ingedeeld: galeries, young section, project spaces, residencies, musea en bedrijfscollecties. Deze kleuren worden ingezet voor de jaarrond promotie van het aanbod van de 66 deelnemers via de website, digitale nieuwsbrief en de Amsterdam Art Guide. Voor de campagne van AAW wisselen de kleuren jaarlijks. Hiervoor worden twee opvallende kleuren ingezet, aangevuld met zwart, wit of zilver. Dit markeert de tijdelijkheid van het evenement en creëert een gevoel van urgentie. Ook versterkt het de herkenbaarheid van de campagen. Binnen de identiteit wordt gebruik gemaakt van lettertypes uit dezelfde familie, waardoor ze goed samengaan: Klarheit Grotesk en Klarheit Kurrent. Beiden zijn in 2020 gelanceerd door een jonge typefoundry Extraset. Het is een krachtig en modern lettertype dat goed aansluit bij de identiteit van Amsterdam Art.

Website amsterdamart.com

De website, ontwikkeld door Burgburg is gisteren gelanceerd in de jaarrond vormgeving, met bijpassende kleuren en lay-out. Op 12 april gaat de website over op de festival modus, in campagnestijl van Amsterdam Art Week. De agenda toont dan het programmaoverzicht van alle activiteiten tijdens 11-15 mei 2022. Na AAW gaat de website terug naar de jaarrond modus, waarbij de tentoonstellingen en activiteiten die plaatsvinden vanaf 16 mei van de 66 partners te vinden zijn. De nieuwe, tweetalige website amsterdamart.com biedt bezoekers houvast om hun weg te vinden in het beeldende kunstaanbod in Amsterdam. Door middel van filters kunnen zij zoeken op datum, type activiteit, discipline en soort locatie. Ook kunnen zij op de plattegrond de instellingen per type locatie vinden en kunnen zij favoriete activiteiten opslaan. De website richt zich de komende tijd meer op het bieden van inhoudelijke informatie in de vorm van interviews, tips en de podcast Art City Amsterdam.

Ontwerpbureau Loes Claessens

Loes Claessens is een onafhankelijk grafisch ontwerpbureau gevestigd in Amsterdam. Sinds 2013 werkt de studio voor diverse opdrachtgevers in het culturele veld zoals musea, instituten, uitgevers en kunstenaars. De focus van de studio is krachtige typografie met een conceptuele en systematische aanpak wat zich uit in, onder andere, publicaties, tentoonstellingsontwerp en visuele identiteiten.

Amsterdam Art | Connecting art in the city

Amsterdam Art zet zich in om de positie van Amsterdam als internationale hub voor hedendaagse kunst te versterken. Het hele jaar door initieert Amsterdam Art samenwerkingen tussen verschillende kunstinstellingen en promoten zij de meest vooruitstrevende kunstenaars en tentoonstellingen in de hoofdstad. Dit bereikt zijn hoogtepunt tijdens de jaarlijkse Amsterdam Art Week. Naast de AAW presenteert Amsterdam Art het hele jaar door het actuele aanbod van hedendaagse kunstinstellingen op haar website, verspreidt zij de Amsterdam Art Guide en brengt een digitale nieuwsbrief uit. Daarnaast organiseert Amsterdam Art diverse open gallery weekenden en evenementen voor young professionals. In de Amsterdam Art Gallery van Capital C presenteert Amsterdam Art wisselende tentoonstellingen. Kijk voor meer informatie op amsterdamart.com.

 

Dit artikel is een ingezonden bericht en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.

Deel dit bericht