Industry Wire

Geplaatst door Blue Field Agency

anday en Blue Field Agency gaan samenwerken aan internationale snijrozen campagne

Canday creative agency en Blue Field Agency gaan een driejarige samenwerking aan met FPC Snijroos (Royal FloraHolland ProductCommissie). Op basis van een creatieve en strategische pitch die in opdracht van FPC Snijroos door Royal FloraHolland werd uitgeschreven, zijn de bureaus na een zorgvuldig proces namelijk geselecteerd om een meerjarige, internationale campagne te ontwikkelen. Vanuit het idee dat er een roos is voor elk moment en voor iedereen, richt het gepitchte campagne concept zich primair op consumenten en daarnaast op kwekers en retailers. Blue Field Agency is verantwoordelijk voor de geïntegreerde marketing- en mediastrategie achter het concept en de business modelling. De campagne zal naar verwachting medio 2017 in minimaal vier landen worden gelanceerd.

Als onderdeel van de visie voor 2020 heeft Royal FloraHolland in opdracht van FPC Snijroos (Royal FloraHolland ProductCommissie, een adviesraad bestaande uit afgevaardigde kwekers) eerder dit jaar een creatieve en strategische pitch uitgeschreven. Na een zorgvuldig selectieproces zijn Canday en Blue Field Agency gekozen om aan de slag te gaan met de ontwikkeling van een campagne voor snijrozen. De komende drie jaar wil FPC Snijroos optimaal inspelen op de (latente) behoeften van consumenten, waarbij de (commerciële) doelstellingen van kwekers en retailers niet uit het oog worden verloren. Als overkoepelende, coöperatieve organisatie van en voor kwekers van sierteelt producten, is Royal FloraHolland internationaal actief. De campagne zal dan ook uitgerold worden in Nederland, Duitsland, Frankrijk en het Verenigd Koninkrijk.

Top-of-mind

FPC Rozen en Royal FloraHolland hebben geen beschikking over eigen kanalen om de roos bij consumenten op de radar te krijgen. Daarom heeft Canday gekozen voor een campagne concept dat meer redenen om rozen te kopen, en meer top-of-mind momenten creëert. Natascha van den Ende (Client Services Director & Partner bij Canday): ‘Er is een roos voor ieder moment en voor iedereen. Dit idee is door onze creatieven vertaald naar een omnichannel campagne waarin vooral aandacht is voor meer relevantie en meer betekenis. Met een slimme balans tussen pull (vraag vanuit de markt) en push (het aanbieden van de roos aan de consument door retailers) communicatie.’

Businesscase

Een belangrijk onderdeel dat naast het creatieve idee doorslaggevend was voor het winnen van de pitch, was het verantwoorden van de benodigde investering door Blue Field Agency. Ulke Verkerk (Managing Partner bij Blue Field Agency): ‘Tal van factoren als doelgroepgedrag, marktwerking en prijsontwikkeling zijn doorvertaald naar een relevante KPI-structuur en strategie. Dit model voorspelt het nut van de investering en kan tijdens de campagne geoptimaliseerd worden. Hiermee laten we marketing en media meetbaar bijdragen aan de bedrijfsdoelstellingen. En brengen we het investeringspotentieel direct in kaart. We hebben een complete businesscase ontwikkeld om de kansen binnen alle landen, kanalen en doelgroepen te optimaliseren. Een ‘must’ wanneer je te maken hebt met KPI’s als het verhogen van het aantal verkochte stelen en het verhogen van de afzet’, aldus Verkerk. Natascha van den Ende vult aan: ‘Tegelijkertijd mag de groei van het aantal verkochte snijrozen niet ten koste gaan van andere productcategorieën binnen de sierteelt. Factoren waarmee we zowel creatief als strategisch rekening hebben gehouden.’

Co-creatie

In nauwe samenwerking met FPC Snijroos, Royal FloraHolland en de bij de coöperatie aangesloten rozenkwekers, gaan beide bureaus nu aan de slag om de campagne verder vorm te geven. Mark van der Hulst (Voorzitter FPC Snijroos): ‘Wij willen over drie jaar bereikt hebben dat meer mensen meer rozen kopen. Ik ben ervan overtuigd dat de campagne die we samen met Canday en Blue Field Agency bedenken hieraan zal bijdragen.’ Natascha van den Ende vult aan: ‘We zijn trots dat we geselecteerd zijn om de komende drie jaar internationaal campagne te gaan voeren voor de snijroos. De strategische samenwerking tussen Blue Field Agency en Canday komt bovendien goed tot zijn recht.’ Ulke Verkerk vervolgt: ’Creativiteit, media en business intelligence gaan hand in hand. Door samen met Canday al in de conceptingfase op te lijnen, kunnen we onze geïntegreerde aanpak volledig verantwoorden. En kunnen we een campagne ontwikkelen die er niet alleen goed uitziet, maar die ook nog eens goed werkt. We verheugen ons op de komende periode.’

Over Royal FloraHolland

Samen met kwekers en hun klanten maakt Royal FloraHolland al meer dan honderd jaar de wereld mooier en gezonder met bloemen en planten. Met 100.000 transacties per dag en 400.000 soorten bloemen en planten is Royal FloraHolland dé internationale marktplaats en kennispartner die bijdraagt aan het succes van kwekers en hun klanten. Via gestroomlijnde logistiek vinden deze prachtige producten razendsnel hun weg over de wereld. En kunnen consumenten er hun dank mee uitdrukken, maar ook liefde, excuses, geluk, gezondheid en troost. Flowering the world.

Over Canday

Canday creative agency ontwikkelt creatieve concepten voor merken en campagnes. Canday ziet, grijpt en creëert elke dag kansen om de wereld van merken te vergroten. Opdrachtgevers zijn o.a.: Kwantum, Perfetti van Melle, Voedingscentrum, Profile Car & Tyreservice, Manutan en Velthuis kliniek.

Over Blue Field Agency

Blue Field Agency is een bureau voor geïntegreerde marketing- en mediastrategieën die meetbaar resultaat geven. Opdrachtgevers zijn merken die hun marketingstrategie willen aanscherpen. Partners zijn creatieve bureaus en adverteerders die op basis van een samenspel van concept, creatie, strategie, media en content het verschil willen maken. Klanten zijn o.a.: Fiat Group, Saatchi&Saatchi, PostNL, Texaco, Equipe Zorgbedrijven en UTS.

Dit artikel is een ingezonden bericht en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.

Deel dit bericht