Geplaatst door Moving the Needle

Beproefde OKR-methode daagt organisaties uit om ambities continu aan te scherpen

Google, LinkedIn, Twitter, Spotify, Uber, BMW en Microsoft: al deze succesvolle bedrijven hanteren de OKR-methode. OKRs staat voor Objectives en Key Results en worden per kwartaal ingezet om de meest ambitieuze groeidoelstellingen te realiseren. Ook als er sprake is van een fusie, overname, herstructurering – en zelfs in het geval van een onvoorziene disruptor als COVID-19 – schept een krachtig OKR-raamwerk overzicht binnen een organisatie. “Een Objective kun je beschouwen als een inspirerend statement wat je als bedrijf of team wilt bereiken. Een Key Result maakt vervolgens dit statement meetbaar, het geeft de transformatie aan op metrics. OKRs bieden teams en een organisatie hiermee concrete handvatten om zakelijke doelen sneller te realiseren. Bedrijven moeten ook intern continu innoveren om hun marktpositie te versterken. Met innoveren bedoel ik dat met behulp van OKRs de gehele organisatie wordt uitgedaagd om zeer ambitieuze doelen te stellen. Als je dit combineert met engineers die het dichtst bij de techniek staan, creëer je innovatieve en creatieve oplossingen voor relevante klantproblemen”, geeft Bart den Haak aan, senior businesscoach en directeur-eigenaar van het adviesbureau Moving the Needle. “De kracht van OKRs is ook dat ze zowel een top-down als een bottom-up benadering zijn voor het stellen van uitdagende doelen. Terwijl strategisch management OKRs op corporate niveau vaststellen kunnen op middle managementniveau productmanagers de Objectives benoemen en definiëren de teams de Key Results.” De OKR-methode wordt vaak gelinkt aan de eerder genoemde grootmachten als Google en Spotify. Den Haak is ervan overtuigd dat ieder ambitieus bedrijf dat digitaal wil transformeren baat heeft bij de OKR-methode. Om OKRs breed te introduceren bij het bedrijfsleven heeft Den Haak onlangs het boek ‘Moving the Needle with Lean OKRs’ gepubliceerd. Meer informatie hierover is te vinden op www.movingtheneedle.com/book.

Bedrijven kunnen tot 50% meer winst realiseren
De kracht van OKRs is focus, alignment, commitment, tracking en stretching. Focus op 1 doel per kwartaal is wat deze methode lean maakt. Alignment komt doordat teams vanuit verschillende afdelingen samenwerken om juist dat ene ambitieuze doel te halen. Tracking wordt door de teams zelf gedaan. Door iedereen deeleigenaar te maken zorgt de OKR-methode tevens voor een gedragsverandering van de organisatie. Den Haak daarover: “In de praktijk zie ik dat mensen het zeer prettig vinden om uitgedaagd te worden, zelf meer verantwoordelijkheid te krijgen en zien waar ze met hun arbeid aan bijdragen. Het werkplezier gaat hierdoor omhoog en deze transparantie zorgt tevens voor meer binding. Het is belangrijk om iedereen binnen de organisatie te betrekken bij het instellen van OKRs. Overigens worden medewerkers en teams niet beoordeeld op een 100% successcore. Binnen de OKR-methode volstaat een score van 70%, een 100% score betekent in de praktijk een heroverweging van het Objective, het is niet uitdagend genoeg. Wekelijkse check-ins geven de organisatie een goed overzicht van de realisatie van de doelen.” In Nederland werkt momenteel naar schatting 5% van de bedrijven met de OKR-methode. Anders gezegd: veel bedrijven werken nog inefficiënt en kunnen tot 50% meer winst realiseren door zich puur te focussen op de meest belangrijke doelen. Den Haak schat in dat 25% van het Nederlandse bedrijfsleven uiteindelijk kan werken met deze ambitieuze methode.

Over Bart den Haak
Bart den Haak wordt in Europa gezien als een autoriteit op het gebied van OKRs. Hij heeft meer dan 10 jaar ervaring met het toepassen van OKRs en het opleiden van professionals over het gebruik ervan. Als internationaal spreker inspireert hij managers en helpt hij executive teams, zoals Nike, ING, NN, BinckBank, Backbase, Mambu en Bol.com om OKRs in hun voordeel te gebruiken. Hij coacht zowel uitvoerende als operationele teams bij het optimaal toepassen van OKRs. Bart heeft een Bachelor in IT en Organisatiebeheer en een Master in Software Engineering. Tevens is Bart oprichter van het adviesbureau Moving the Needle.