bizLocator wil verder uitgroeien tot grootste webplatform voor professioneel vastgoed

Het Agentschap Innoveren & Ondernemen (VLAIO), de nv Oris en inmiddels meer dan 50 gemeentebesturen en intercommunales hebben zich geëngageerd om het webplatform bizLocator uit te bouwen tot de grootste zoekmotor voor professioneel vastgoed in Vlaanderen. Het online platform, dat ondernemers helpt in hun zoektocht naar een passende bedrijfslocatie, zag het daglicht in 2013 na een oproep van het Agentschap Innoveren & Ondernemen in samenwerking met ORIS nv. In juni 2018 werd het subsidieproject succesvol afgerond en recent hebben de deelnemende partners een nieuwe overeenkomst ondertekend. bizLocator telt inmiddels al meer dan 3.700 panden.
Recent zetten Vlaio en ORIS nv de handtekening onder een overeenkomst van onbepaalde duur waarin beide partijen stellen dat ze zich zullen blijven
inzetten om het platform te laten groeien.
bizLocator.be toonde initieel het aantal deelnemende, lokale besturen met
telkens per gemeente het aanbod professioneel vastgoed. Vandaag is de website
uitgegroeid tot een volwaardige zoekmotor met ruim 3.700 panden en meer dan 200 professionele aanbieders. Via bizLocator.be kan de ondernemer
rechtstreeks contact opnemen met de aanbieder en kan men rekenen op deskundig advies rechtstreeks bij de deelnemende besturen.
Mark Andries, administrateur-generaal VLAIO: “Als ondernemer is het niet
makkelijk een goede bedrijfslocatie te vinden. Met bizLocator brengen we daar
verandering in. In enkele kliks krijg je een overzicht van het aanbod in
Vlaanderen. Maar je kan ook heel gericht lokaal zoeken. Samen met onze
partner ORIS nv creëren we zo een sterke, nieuwe dienstverlening voor de
Vlaamse ondernemer.”
Matthias Colman, Project manager, Oris NV: “Samen met Vlaio willen we van
bizLocator het grootste platform voor professioneel vastgoed maken. En
dankzij onze samenwerking en die met de lokale besturen kunnen we de
ondernemers optimaal bereiken met één overzicht voor het aanbod en
deskundig advies.”
Tussen VLAIO en Oris werd onder andere het volgende overeengekomen:
ORIS werkt een kader uit om het aanbod professioneel vastgoed zo
kwalitatief mogelijk te maken (bv. door contracten of afspraken met de
aanbieders)
De partners van bizLocator stellen op een neutrale manier
vestigingsinformatie ter beschikking om op die manier bij te dragen aan “de
juiste onderneming op de juiste plaats”
VLAIO doet de nodige inspanningen om de positionering en zichtbaarheid van
bizLocator ten aanzien van de potentiële gebruikers te optimaliseren
VLAIO zal het gebruik van bizLocator bij potentiële nieuwe partners
aanmoedigen
bizLocator voor de lokale overheid
Voor overheden is dit platform meer dan alleen ondernemingsvriendelijke
dienstverlening. VLAIO wil met bizLocator ook een instrument ontwikkelen dat
het ruimtelijk-economisch beleid ondersteunt. Zo krijgt een gemeente toegang
tot een actueel overzicht van vraag en aanbod. Toekomstige trends worden in
kaart gebracht. Zo kan een gemeente betere beslissingen maken ten gunste van
de ondernemer.
Met de lokale besturen sluit VLAIO telkens ook een samenwerkingsovereenkomst af. De lokale besturen die al participeren zullen een samenwerkingsovereenkomst toegestuurd krijgen. Lokale besturen die geïnteresseerd zijn om in te stappen in bizLocator kunnen contact opnemen met VLAIO (claudia.degryze@vlaio.be)”
Over VLAIO
Agentschap Innoveren & Ondernemen is hét aanspreekpunt van de Vlaamse
overheid voor alle ondernemers in Vlaanderen. We stimuleren en ondersteunen
innovatie en ondernemerschap en dragen bij aan een gunstig
ondernemersklimaat. Dit doen we in samenwerking met tal van partners.
Meer info: www.vlaio.be
Over ORIS nv
ORIS nv, dochterorganisatie van de Confederatie van Immobiliënberoepen
Vlaanderen, kortweg CIB Vlaanderen, brengt digitale dienstverlening tot bij
de vastgoedprofessional. Het ontwikkelt hiervoor verschillende applicaties en
webservices. bizLocator is een van de toepassingen in hun portefeuille.
Dit artikel is een ingezonden bericht en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.