Brunssumse Kabeldirect.nl verwacht de omzet te verdrievoudigen in 2020
Gestart vanuit een zolderkamer zit het Brunssumse bedrijf Kabeldirect nu al enkele jaren in de lift. Het bedrijf begon klein met een beperkt assortiment kabels en is nu uitgegroeid tot een webwinkel met een assortiment van circa 5000 artikelen. Eigenaren Eric van Wenkop en Davy Heuts zijn nog lang niet klaar met hun geesteskind: “Wij sturen op een verdrievoudiging van de omzet in 2020.”
Ontstaan en groei
Het idee voor Kabeldirect is ontstaan vanuit ervaringen tijdens een bijbaantje in een computerwinkel: “Dikwijls kwamen er klanten de zaak binnen die vroegen naar bepaalde kabels. Maar als de vraag enigszins afweek van de standaard, dan moest ik ze nee verkopen. Zo werd het idee geboren om het zelf te gaan doen.” vertelt Davy Heuts die toentertijd nog student People en Business Management was. Samen met studiegenoot Eric van Wenkop sloeg hij de handen ineen. “We begonnen klein, met zo’n twintig artikelen. Maar dat breidde zich al snel uit. Wij woonden toen nog bij onze ouders en op een gegeven moment stond bij Eric de gang vol dozen; toen volgde de serre.” Na enige tijd bleek een grotere locatie noodzakelijk en huurden Davy en Eric een kleine loods die ze samen opknapten. Deze loods ruilden ze na twee jaar in voor het huidige pand, aangezien assortimentuitbreiding wederom aan de orde was.
Omzet verdrievoudigen in vier jaar
Hoewel het bedrijf al een flinke groeispurt heeft meegemaakt, zijn Davy en Eric nog steeds ambitieus. Zo hebben er op personeelgebied enkele ontwikkelingen plaatsgevonden waardoor ze meer tijd en ruimte hebben om na te denken over de toekomst. “Sinds een paar maanden hebben we twee fulltimers in dienst, naast onze pool parttimers en stagiaires. We laten de dagelijkse operatie meer aan hen, zodat wij ruimte krijgen voor het uitzetten van de koers voor wat betreft zaken als omzet, planning, merken, leveranciers, voorraadoptimalisatie en strategie. Wij sturen namelijk op een omzetstijging per jaar van zo’n 50 procent, wat betekent dat we onze omzet in 2020 hebben verdrievoudigd.” Om dat doel te bereiken zijn er op diverse terreinen kansen. “Het is erg aanlokkelijk om ook de markt in Duitsland te gaan betreden. Daarnaast zijn er nog veel producten die wij niet in ons assortiment hebben, dus ook een verdere opschaling van ons aanbod zit in de lijn der verwachtingen.” Ook de nominatie voor de prijs Logistieke Start-up Webshop van het jaar kan bijdragen aan de verdere ontwikkeling van het Brunssumse bedrijf. Davy: “We hopen natuurlijk om weer een prijs in de wacht te slepen, maar het is al een hele eer om bij de 7 finalisten te horen.”
Kabeldirect: uniek in zijn soort
Deze, en andere nominaties heeft het bedrijf mede te danken aan de wil om zich te onderscheiden op het terrein van prijs en duurzaamheid: “Bij veel winkels zitten de producten in blisterverpakkingen. Wij doen daar niet aan. Wij kopen partijen in bulk op, zonder die overbodige, dure en milieuonvriendelijke plastic verpakkingen. Deze behuizing weglaten is winst voor het milieu, maakt het product goedkoper en bovendien makkelijker om per post op te sturen naar de klant. Alleen maar winstpunten dus.” Naast de maatregelen wat betreft duurzaamheid, onderscheidt het Brunssumse bedrijf zich van concurrenten door de combinatie van het gemak om via internet te bestellen en de persoonlijke en deskundige service aan de afhaalbalie op locatie. “Als iemand hier binnenloopt en vraagt hoe hij een beamer kan koppelen aan een oude videorecorder, dan kunnen wij die klant precies vertellen wat hij nodig heeft.” Ook de webshop en de achterliggende logistiek zijn door de jaren heen voortdurend doorontwikkeld, vertelt Davy. “Onze logistiek is efficiënt, onder meer doordat ons warehousemanagementsysteem gekoppeld is aan onze enterprise resource planning. Dit in combinatie met het gebruik van scanners en barcodes zorgt ook voor een optimaal voorraadbeheer. Wij staan daarnaast garant voor een snelle levering; voor negen uur ’s avonds besteld, is morgen in huis. Ook zijn wij een samenwerking aangegaan met aanbieders die sameday delivery kunnen realiseren. Met onze efficiënte operatie gekoppeld aan ons serviceniveau én ons duurzame karakter onderscheiden we ons van concurrenten.”
Dit artikel is een ingezonden bericht en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.