Geplaatst door Candid

Candid publiceert tweede Corona peiling

Sinds de uitbraak van COVID-19, is het dagelijks leven in Nederland drastisch veranderd. Juist in deze lastige tijden willen wij onze huidige en toekomstige klanten inzichten bieden waarmee zij hun marketingstrategieën optimaal kunnen aanpassen naar de nieuwe situatie. Daarom houden we een twee wekelijkse peiling om het media-, oriëntatie- en aankoopgedrag van Nederlanders in kaart te brengen. Met deze tracker houden we grip op de veranderingen in consumentengedrag en kunnen we belangrijke omslagpunten tijdig identificeren.

Naar aanleiding van alle leuke reacties op de eerste Corona peiling heeft Vostradamus in dit rapport een aantal nieuwe vragen en productcategorieën toegevoegd. We zoomen in Peiling #2 niet alleen in op mediagebruik, oriëntatie- en aankoopgedrag, maar ook op het inkomsten en uitgavenpatroon van Nederlanders, supermarkt switchgedrag, donatiegedrag en kansen voor de culturele sector.

Highlights Peiling #2 en kansen voor marketeers

Flinke verandering in uitgavenpatroon
Meer dan de helft van de Nederlanders zegt minder geld uit te geven sinds de Corona maatregelen, eenderde doet dit bewust om reserves op te bouwen. Besparen op vaste lasten is een hot topic bij een derde van de Nederlanders. Hier liggen kansen voor financiële dienstverleners, de energiesector en verzekeraars.

Thuis leuker maken
Producten en diensten die het leven thuis leuker en fijner maken zijn in trek. Waar we in Peiling #1al een stijging zagen in in-home entertainment producten als TV-streamingsdiensten en games, zien we nu ook een stijging in oriëntatie op en aankopen van producten voor buitenshuis (tuin/balkon/dakterras). Merken kunnen met campagnes inspelen op de behoefte van Nederlanders om het leven thuis te verrijken.

Switchen van supermarkt
Bijna een kwart van de Nederlanders zegt sinds de Corona maatregelen naar een andere supermarkt te gaan. De belangrijkste redenen om te switchen zijn het ontwijken van drukte, het hebben van een betere voorraad en gemakkelijker 1,5 meter afstand kunnen houden. Er liggen kansen voor retailers om te laten zien hoe zij het winkelen in deze tijd fijner en veiliger maken.

Link naar platform: https://coronapeiling.candidplatform.com/