Geplaatst door Catch Up

Catch-Up: alle boekrecensies uit de krant in één handige app

Catch-Up is de nieuwe gratis boekenapp gericht op lezers van kranten als de NRC, de Volkskrant en The Guardian. Oprichter Harrit A. Kingma ziet een behoefte in het op een snelle en simpele wijze terugvinden van boek- en muziekrecensies op de telefoon. Catch-Up is nu beschikbaar.

Catch-Up is afgeleid van het Engelse ‘catching-up’. Kingma, een verwoed lezer van boeken én boekrecensies, vindt het een groot gemis dat wanneer hij voor de keuze staat om een boek te kopen, niet de laatste suggesties of expert beoordelingen van zijn favoriete kranten én critici bij zich heeft. Dit geldt niet alleen voor boeken, maar ook voor muziek en meer.

Content shock
Uit onderzoek blijkt dat er nog altijd veel mensen zijn die dergelijke artikelen uitknippen en dat media en zoekmachines géén handzame online toegankelijke oplossing bieden. Daarbij is de lezer in ‘content shock’, want wordt hem/haar door media een overmaat aan content én platformen (apps én websites) opgedrongen.

De lezer staat centraal
Catch-Up daarentegen stelt de (krant)lezer centraal waarbij deze op de mobiele telefoon alle recensies van zijn/haar favoriete krant én criticus snel en simpel kan terugvinden. Tevens is Catch-Up in staat om zowel online als offline winkels te koppelen aan het gerecenseerde product en geeft het gelegenheid tot het aanleggen van een wensenlijst of aankopen te delen met vrienden.

Extra distributiekanaal
Catch-Up respecteert media’s paywall-strategieën en heeft een businessmodel gericht op het bij voorkeur gezamenlijk met media, profijtelijk ontwikkelen van ‘slow content’. Catch-Up is een zogeheten Expert Opinion Aggregator platform en biedt deelnemende media benevens een gewenste lezers-service tevens een extra distributiekanaal voor content aan.

Over ons

Catch-Up B.V. is ontstaan omdat ooit een gerichte zoekopdracht naar een boekrecensie bij kranten onmogelijk was. Zoeken in een zoekmachine bleek door de vele duizenden resultaten ook geen optie. Daarbij is onderweg zoeken op je smartphone helemaal lastig. Dit moest dus beter, veel beter. Catch-Up is een jonge onderneming, nu bèta-live en op zoek naar gebruikers die o.a. graag (over) boeken lezen. Iets voor jou? Download dan de app en vertel ons wat je ervan vindt.