CES: BrainCreators breidt ARA productlijn uit met visitor analytics

BrainCreators kondigt vandaag tijdens de International Consumer Electronics Show (CES) aan dat het zijn automated recognition & anonymization (ARA) productlijn heeft uitgebreid met een module voor visitor analytics.
ARA visitor analytics maakt het mogelijk om mensenstromen te analyseren voor marketing doeleinden, bezettingsoptimalisatie en veiligheid. Hierdoor kunnen op basis van feitelijke informatie over de bezetting door de tijd efficiënter beslissingen worden genomen. ARA visitor analytics mist geen persoon, zelfs niet degenen die alleen van achteren zichtbaar zijn, of hun gezicht bedekken. Het geeft inzichtelijke informatie over drukke momenten, bewegingen en verblijfsduur. De oplossing is flexibel genoeg om te worden ingezet voor diverse doelen.
ARA is uitermate geschikt voor publieke ruimte. Op vliegvelden bijvoorbeeld, kan ARA visitor analytics inzicht geven in het gebruik van kiosks, toiletten, automaten, in en uitgangen, liften en trappen. Deze inzichten kunnen gebruikt worden om kosten te besparen en doorstroming te optimaliseren. Het is ook mogelijk om de toepassing in winkels en malls te gebruiken. Hierdoor kan ARA bijvoorbeeld worden toegepast om de drukte rondom roltrappen te analyseren, of de looproutes te optimaliseren zowel buiten als binnen de winkels. Zo maakt ARA het mogelijk om de indeling aan te passen op basis van meetbare feiten en de aanpassingen live te A/B testen. De oplossing is ook in te zetten in stedelijke gebieden. Denk hierbij aan plaatsen, zoals uitgaansgebieden, waar veel activiteiten plaatsvinden. Op dergelijk plekken is de kans groot dat er potentiële hotspots ontstaan qua drukte. Door middel van een heatmap kan ARA visitor analytics eenvoudig dergelijke hotspots in kaart brengen, zodat hulpverleners zich beter kunnen voorbereiden.
ARA was al een expert in het anonimiseren van beelden, dus uiteraard is privacy geen issue voor de visitor analytics module. ARA sluit elke vorm van identificatie of profilering uit en is volledig in overeenstemming met de AVG-voorschriften.
Jasper Wognum, mede-oprichter en CEO van BrainCreators, zegt: “We zijn inmiddels gewend dat we online alles kunnen meten en testen. In de fysieke wereld moeten we het echter doen met summiere informatie. ARA visitor analytics maakt de aanwezigheid van mensen in de fysieke wereld meetbaar. ARA verschaft direct bruikbare en betrouwbare inzichten, die van grote waarde zijn op bestuurlijk, tactisch en operationeel niveau. De oplossing kan worden ingezet in vrijwel elke ruimte en wordt geleverd als duurzaam all-in pakket.”
Dit artikel is een ingezonden bericht en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.