Industry Wire

Geplaatst door Mediatic

Christelijk College Nassau-Veluwe uit Harderwijk wint STEAM Cup Challenge 2020

Amsterdam, 16 april 2020 – Het Christelijk College Nassau-Veluwe uit Harderwijk heeft dit jaar de STEAM Cup Challenge gewonnen. Met een Micro:bit, een minicomputer waarmee toepassingen kunnen worden gemaakt door hem eenvoudig te programmeren, ontwierpen zij het beste idee binnen het thema ‘Smart City’. De jury prees het winnende team om de slimme wisselwerking tussen een lagere uitstoot van broeikasgassen en betere veiligheid in de stad van de toekomst. De twee voorgaande edities vonden plaats in NEMO, maar vanwege het coronavirus werd het evenement dit jaar volledig digitaal aangeboden.

“Dit past in geest van de STEAM Cup Challenge”, legt Sandra Fiege, projectmanager van de STEAM Cup Challenge uit. “STEAM is een samenvoeging van Science, Technology, Engineering, Arts en Mathematics. Met deze wedstrijd willen we leerlingen op een kritische én praktische manier laten nadenken over problemen, terwijl ze tegelijkertijd aan hun wiskundige- en wetenschappelijke kennis werken”. Aan de challenge, georganiseerd door Slim.nl en trainingspartner IT Randsteden, deden docenten en leerlingen uit het voortgezet onderwijs en het mbo mee. “We zijn er trots op dat meer dan vijftig verschillende teams zich hebben aangemeld om op deze vooruitstrevende manier te leren.”

De winnaars
“Echt super leuk dat we hebben gewonnen”, zegt Jonna van Liempt, aanvoerster van het winnende team. “Omdat een deel van onze groep al een keer eerder heeft meegedaan en daarbij de prijs voor beste presentatie had gewonnen, gingen we dit jaar écht voor de hoofdprijs. Ondanks dat we er vol voor gingen, hadden we niet verwacht dat we zouden winnen; er worden namelijk zoveel mooie projecten ingezonden”. Naast het Christelijk College Nassau-Veluwe vielen er nog meer scholen in de prijzen. Zo won SG Newton (Atlas College) uit Hoorn de prijs voor ‘meest creatieve team’ met ‘de Muziek:Bit’. In de categorie ‘beste presentatie’ won het Dalton Lyceum Barendrecht met hun PRO-Park final; een slimme parkeerapp. Het Picasso Lyceum uit Zoetermeer ontving de ‘Future Makers Award’ voor hun hangende tuinen: slimme plantenbakken gevuld met vetkruid.

Opkomst van STEAM in onderwijs
STEAM is een veelgehoorde term in het voorgezet onderwijs. De STEAM Cup Challenge biedt een makkelijke en laagdrempelige manier om hiermee te starten in de klas. Fiege: “Door met een Micro:bit aan de slag te gaan, maken leerlingen op een praktische manier en spelenderwijs kennis met samenwerken, programmeren, het bedenken van creatieve oplossingen, doelen stellen én het managen van een project. We zijn verrast door de mate van creativiteit die we terug zien in de projecten, en beschouwen deze jaargang – ondanks het feit dat we moesten uitwijken naar online – dan ook als een groot succes.”

Over Slim.nl
Slim.nl is in 1995 opgericht en is een initiatief van SLBdiensten, de licentieorganisatie voor het middelbaar onderwijs die het gebruik van ICT faciliteert. De organisatie faciliteert het onderwijs door de software te leveren die het nodig heeft om haar onderwijsleerproces te ondersteunen en te verbeteren. Het doel van de organisatie is om studenten kennis te laten maken met moderne ICT.

Over IT Randsteden
IT Randsteden verzorgt al jaren trainingen voor zowel eindgebruikers, IT-professionals en docenten ten einde de productiviteit van medewerkers te verhogen. Het bedrijf maakt gebruik van de nieuwste technologieën en is gecertificeerd en erkend door Microsoft als Education Global Training Partner.

Dit artikel is een ingezonden bericht en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.

Deel dit bericht