Industry Wire

Geplaatst door BabyLoop

Circulariteit in de baby industrie kan alleen worden bereikt als merken het PaaS model omarmen

De enige manier om onze maatschappij 100% circulair te maken en dus nog meer impact te maken, is als (baby)merken het product-as-a-service (PaaS) model gaan omarmen. Voorbeelden van succesvolle PaaS modellen in de kledingindustrie zijn: ThredUP, CaaStle en The Renewal Workshop. Zij bewijzen dat het PaaS model op grote schaal werkt en kunnen als inspiratie dienen voor de baby industrie.

De eerste stap om een product meerdere levens te geven, is het ontwerp. Dit betekent dat het product ontworpen moet zijn om lang mee te gaan, het gemakkelijk te repareren en op te knappen moet zijn en (bepaalde onderdelen) eventueel kunnen worden verwerkt in andere producten. Merken zullen hierdoor aanzienlijke financiële en ecologische voordelen gaan ervaren: hoe langer de productlevenscyclus, hoe meer ze kunnen verdienen aan dat ene product en hoe minder er hoeft te worden geproduceerd. Producten met een langere levensduur maken merken ook beter bestand tegen plotselinge marktontwikkelingen en andere risico’s, zoals schaarste aan grondstoffen.

Voor merken is dit een unieke kans om maandelijkse inkomsten per product te genereren, een band op te bouwen met de gebruikers, te leren van de continue feedbackloops die hierdoor ontstaan, en de producten geschikt te maken voor langdurig gebruik. Omdat de inkomsten stijgen gedurende de levensduur van een product, biedt een huurmodel een positieve stimulans om het productontwerp verder te verbeteren en zo de levensduur te verlengen, en dus ook de mogelijkheid tot reparatie en recycling te optimaliseren.

BabyLoop (- > graag met link naar de website: www.babyproductenleasen.nl) is al sinds 2019 intermediair tussen merken en ouders, en neemt het eigendom van de producten die ze verhuren over, inclusief de terugname, het onderhoud, en de verlenging van de levensduur. Tot op heden hebben we ervoor gezorgd dat meer dan 750 producten van 19 verschillende merken langer in gebruik blijven, waarbij sommige producten al voor de vijfde of zesde keer zijn doorgeven van gezin op gezin. In de toekomst willen we gedetailleerde impactstatistieken uitwerken om de positieve impact van ons circulaire model te evalueren.

Het uiteindelijke doel van BabyLoop is om merken aan te moedigen om het PaaS model te omarmen. Dat wil zeggen: alle producten circulair te ontwerpen en materiaalrecycling aan het eind van de levensduur te stimuleren.

Dit artikel is een ingezonden bericht en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.

Deel dit bericht