Geplaatst door Telenet

CoderDojo Belgium breidt uit naar Wallonië met steun van Waalse overheid en Muriel De Lathouwer

CoderDojo Belgium is een vrijwilligersorganisatie die gratis programmeerlessen organiseert voor kinderen en jongeren van 7 tot 18 jaar. Tot voor kort was CoderDojo in België vooral actief in Vlaanderen en enkele Brusselse gemeenten, maar daar komt binnenkort verandering in. In oktober kondigde de Waalse overheid aan om jaarlijks tussen 130.000 en 165.000 euro te investeren om van CoderDojo in Wallonië een even groot succes te maken als in Vlaanderen. Daarbovenop versterkt Muriel De Lathouwer, CEO van EVS, de raad van bestuur.

Met haar netwerk, expertise en reputatie zal Muriel de lancering van CoderDojo Belgium in Wallonië in goede banen leiden en voor extra visibiliteit zorgen. De vraag naar programmeersessies is groot. In Vlaanderen en Brussel bereikt CoderDojo jaarlijks al zo’n 25.000 kinderen. Het is Muriels ambitie om van CoderDojo in het zuiden van het land een even groot succes te maken.

Tijd om nader kennis te maken.

Waar komt je passie voor technologie vandaan?

Als kind speelde ik altijd al graag spelletjes waarbij je logisch moest nadenken. Naarmate ik ouder werd, groeide de interesse om wiskundige formules in te zetten bij technologische toepassingen. Ik besloot om voor Natuurkundig Ingenieur te studeren en was gefascineerd door kwantumfysica, supergeleiding en nucleaire wetenschappen.

Waarom zet je je schouders mee onder CoderDojo Belgium?

De toekomst wordt alsmaar meer digitaal. Vandaag vinden nog te weinig jongeren de weg naar technische en wetenschappelijke richtingen. Om onze kinderen klaar te stomen voor de jobs van de toekomst, moeten ze technologie omarmen. CoderDojo Belgium is daarom een fantastisch initiatief. We moeten kinderen op een leuke manier laten proeven van coderen. En iedereen moet die kans krijgen. Zeker meisjes en kinderen uit kansarme wijken of gezinnen mogen niet vergeten worden!

Hoe goed zijn je eigen programmeervaardigheden?

Ik was zelf van jongs af aan gebeten door alles wat met technologie te maken had. Op mijn 10de begon ik buitenschoolse activiteiten te volgen zoals programmeerlessen. Tijdens mijn studies verdiepte ik me in programmeertalen zoals Fortran en Smalltalk. Ik moet wel toegeven dat het ondertussen al een tijd geleden dat ik zelf nog geprogrammeerd heb. Ik vergelijk het met fietsen: je verleert het nooit.

Wat zou je kinderen van vandaag willen meegeven?

Wetenschappen, wiskunde en technologie kunnen écht heel leuk zijn! Geef het een kans en laat je niet misleiden: meisjes kunnen ook coderen!

In 2013 stapte Telenet mee in het verhaal van CoderDojo Belgium en sindsdien geeft het bedrijf CoderDojo mee vorm in België als structurele partner. Deze samenwerking kwam tot stand door de gezamenlijke ambitie om zoveel mogelijk jongeren vroegtijdig kennis te laten maken met de mogelijkheden van de digitale wereld. We wensen Muriel en CoderDojo Belgium alle succes in de verdere stappen in Wallonië.

Over Telenet

Als aanbieder van entertainment- en telecommunicatiediensten in België is Telenet Group steeds op zoek naar de perfecte beleving in de digitale wereld voor zijn klanten. Het bedrijf spitst zich onder de merknaam Telenet toe op het aanbieden van digitale televisie, hogesnelheidsinternet en vaste en mobiele telefoniediensten aan residentiële klanten in Vlaanderen en Brussel. Onder de merknaam BASE levert het mobiele telefonie in België.

De afdeling Telenet Business bedient de zakelijke markt in België en Luxemburg met connectiviteits-, hosting- en security oplossingen. Meer dan 3000 medewerkers hebben samen 1 doel voor ogen: leven en werken eenvoudiger en aangenamer maken.

Telenet Group is een onderdeel van Telenet Group Holding nv en is genoteerd op Euronext Brussel onder ticker symbool TNET. Voor meer informatie, surf naar www.telenet.be. Telenet is voor 57% eigendom van Liberty Global, het grootste internationale tv- en breedbandinternetbedrijf ter wereld. Liberty Global investeert, innoveert en geeft op die manier mensen de kans om alles uit de digitale revolutie te halen – en dit in meer dan 30 landen verspreid over Europa, Latijns-Amerika en de Caraïben.