Geplaatst door Smith Communicatie

Consumenten vervangen hun huishoudelijke apparaten eerder dan gepland

Brancheorganisatie APPLiA Nederland presenteert vandaag het jaarverslag 2020, waarin wordt teruggeblikt op consumententrends en de verkoop van importeurs en fabrikanten van elektrische huishoudelijke apparaten. De uitbraak van het coronavirus heeft flinke weerslag gehad op de verkoop van elektrische huishoudelijke apparaten. Zo blijkt onder meer dat het aandeel online omzet binnen groothuishoudelijke apparaten is gestegen van 25% naar 30%. Opvallend is dat consumenten hun huishoudelijke producten eerder hebben vervangen dan noodzakelijk. Het geld dat niet besteed kon worden aan vakanties en ander entertainment werd geïnvesteerd in het huis. Zo steeg in 2020 de verkoop van vriezers in stuks met 40%. De grootste omzetstijging binnen klein huishoudelijke apparaten is te zien bij keukenapparatuur (+34% omzet). Door al het thuiswerken is men meer waarde gaan hechten aan de kwaliteit van koffie in huis en is er flink geïnvesteerd in nieuwe koffiezetapparaten. Ook zijn consumenten in 2020 bewuster bezig geweest met hun gezondheid en persoonlijke verzorging. Dit is onder meer te zien in de enorme stijging in verkoop en omzet bij medische apparaten, zoals bloeddrukmeters en digitale weegschalen.

Internetverkoop neemt exponentieel toe
Door het sluiten van de traditionele winkels tijdens de verschillende lockdowns kreeg de online verkoop wereldwijd een enorme boost. In 2020 is het aandeel online omzet binnen groothuishoudelijke apparaten gestegen van 25% naar 30%. In de laatste weken van het jaar waren de niet-essentiële winkels dicht en lag het percentage online omzet zelfs nog hoger.
“In Nederland ligt er een goede online infrastructuur. Hierdoor konden mensen, ondanks dat de winkelmogelijkheden soms beperkt waren door de maatregelen, toch nieuwe apparaten kopen. De groei die we in 2020 signaleren zit vooral in de online verkoop.”, aldus Stefan Verhoeven, voorzitter van APPLiA Nederland en CEO van Miele Nederland.

Vakantiegeld gaat naar nieuwe huishoudelijke apparaten
2020 begon in Nederland als een normaal jaar met enkele procenten groei ten opzichte van 2019. In maart ging de wereld op slot en geven de lockdowns wereldwijd een enorme druk op de besteding aan groothuishoudelijke apparaten. In Nederland ziet APPLiA Nederland een tegenovergestelde ontwikkeling en trekt vanaf dat moment de groei juist aan. Opvallend is dat consumenten in 2020 besluiten niet af te wachten tot hun groothuishoudelijke apparaat is versleten voor zij overgaan tot de aankoop van een nieuw apparaat. Geld dat gereserveerd was voor etentjes, uitjes en vakanties wordt geïnvesteerd in nieuwe apparatuur voor in huis. Een aanzienlijk deel van de consumenten heeft eerder dan gepland een of meerdere apparaten in huis vervangen.

Vriezers vinden heel 2020 gretig aftrek
In 2020 steeg de verkoop van vriezers in stuks met 40%. Met name vriezers met een grote opslagcapaciteit waren populair. Deze ontwikkeling was niet alleen tijdens de eerste ‘intelligente lockdown’ zichtbaar, toen opvallend veel kleinere modellen werden verkocht. In de tweede helft van het jaar werden met name veel grote vriezers verkocht. De verkoop van koelkasten steeg met 16% ten opzichte van vorig jaar. De keuken kon ook op andere investeringen rekenen, te verklaren door het feit dat de horeca voor een groot deel van 2020 gesloten was en mensen meer thuis waren. Kookplaten, magnetrons en vaatwassers maakten allemaal een flinke groei in afzet en omzet mee.

Thuiswerkers willen een goede kop koffie
De grootste omzetstijging binnen klein huishoudelijke apparaten is te zien bij keukenapparatuur (+ 34% omzet). Door al het thuiswerken zijn mensen meer waarde gaan hechten aan de kwaliteit van koffie in huis en is er flink geïnvesteerd in nieuwe koffiezetapparaten. Fun-cooking werd populair door de sluiting van de restaurants en ook andere apparaten die bedoeld zijn voor de bereiding van voedsel werden meer verkocht. Tot slot gaf de hittegolf in de zomer van 2020 de verkoop van elektrische barbecues een boost.

Zelf aan de slag met persoonlijke verzorging
Mensen zijn in 2020 bewuster bezig geweest met hun gezondheid. Dit is onder meer te zien in de enorme stijging in verkoop en omzet bij medische apparaten, zoals bloeddrukmeters en digitale thermometers. Er zijn ook meer digitale weegschalen verkocht om de coronakilo’s in de gaten te houden. Door de sluiting van de kappers steeg de verkoop van scheer- en trimapparaten en ook andere haarstylingsapparaten werden meer verkocht dan in 2019.

Eerste kwartaal 2021
In het eerste kwartaal van 2021 ziet APPLiA Nederland dat de markt blijft stijgen in een gematigder tempo. Er werd in de eerste drie maanden van het jaar een marktgroei van 10% in omzet gerealiseerd. De verkoop via internet compenseert de daling van de verkoop in winkels, die door coronamaatregelen slechts beperkt open zijn. De verkoop van apparaten voor nieuwe keukens stijgt in het eerste kwartaal ook flink. Dit is mede verklaarbaar door de blijvende hausse in de huizenmarkt. De gesignaleerde trends in 2020 zijn daarnaast nog vol zichtbaar in het eerste kwartaal van 2021.

Trends in 2020
De verkoopcijfers van 2020 zijn beïnvloed door het coronavirus en bijbehorende maatregelen. Er zijn dit jaar echter vier trends gesignaleerd die in lijn liggen met de ontwikkelingen in de jaren ervoor, en dus niet direct samenhangen met het coronavirus:

1. Nederlanders investeren steeds meer in apparaten met een grote capaciteit. Denk daarbij aan wasmachines met meer dan 9 kg trommelinhoud en grote ovens. Deze trend werd versterkt door de uitbraak van COVID-19 en het veranderde inkoopgedrag (consumenten deden minder vaak boodschappen en kochten grotere hoeveelheden). De behoefte aan grote koelkasten en vriezers om de boodschappen te bewaren, steeg enorm.

2. De vraag naar gecombineerde apparaten stijgt. Denk hierbij aan wasdroogcombinaties, koelvriesapparaten met meerdere deuren (Amerikaanse koelkasten) en inbouwkookplaten met geïntegreerde afzuiging.

3. Nederlanders hebben behoefte aan gemak en zijn bereid daar extra voor te betalen. Dit is terug te zien in functies als automatische dosering bij wasmachines en vaatwassers en aan flexibele inductie bij kookplaten. In Nederland is deze groei vooral zichtbaar bij producten met hogere specificaties.

4. Consumenten worden in hun aankoopgedrag steeds milieubewuster. De verkoop van apparaten met een triple A energielabel groeide harder dan de verkoop van apparaten met een ander (lager) energielabel.

Over APPLiA Nederland
APPLiA Nederland (voorheen VLEHAN) is de brancheorganisatie voor producenten en leveranciers van elektrische huishoudelijke apparaten en een industriebrede spreekbuis richting stakeholders en media. Daarbij behartigt de organisatie de belangen van al haar leden: groot en klein, lokaal en internationaal actief. Objectiviteit staat hierbij hoog in het vaandel. Daarnaast waarborgt APPLiA Nederland dat haar achterban de producentenverantwoordelijkheid kan nemen in recycling (e-waste) en adviseert waar nodig.