Geplaatst door Cryptshare

Cryptshare maakt w8w00rd3n overbodig

Arnhem, 8 maart 2019 – Cryptshare, leverancier van e-mail encryptiesoftware, lanceert dit voorjaar QUICK. Deze technologievoor e-mailbeveiliging, waarvoor een patentaanvraag loopt,werd voor het eerst aangekondigd tijdens de RSA Conference van 2018 en zal volgende week tijdens de Security Bootcamp van Securelink in Rotterdam en op Zorg en ICT in Utrecht worden toegelicht.

QUICK maakt het mogelijk om e-mailcommunicatie te beveiligen zonder dat daarvoor iedere keer een wachtwoord uitgewisseld hoeft te worden tussen verzender en ontvanger. Alleen bij de eerste e-mail wordt een wachtwoord uitgewisseld. Deze initiële twee-factor-authenticatie identificeert de juiste ontvanger. Aan de hand van die eerste authenticatie worden alle daaropvolgende e-mails met dezelfde ontvanger automatisch beveiligd met unieke wachtwoorden zonder extra handelingen.

Vanwege het grote gebruiksgemak van QUICK bij het sturen van een veilige e-mail, kunnen eenvoudig alle e-mails veilig verstuurd worden. Het is niet van belang om bijvoorbeeld naar de inhoud van de e-mail te kijken om te bepalen of er een beveiliging aan een e-mail toegekend moet worden. QUICK beveiligt alle e-mails zonder extra handelingen en biedt op deze manier gebruiksgemak, terwijl de kans op fouten geëlimineerd wordt. Het uitgangspunt van Cryptshare om altijd (ook ad hoc) met iedereen te kunnen communiceren blijft hierbij gehandhaafd. De QUICK-beveiliging is onafhankelijk van het gebruikte e-mail programma (al dan niet voorzien van een e-mail beveiligingsoplossing) van de ontvanger.

QUICK is een enorme uitkomst voor bijvoorbeeld de zorgsector. De behoefte aan veilige uitwisseling van vertrouwelijke gegevens is hier zeer actueel. Zorgverleners moeten de patiënt altijd centraal stellen en kunnen zich geen extra handelingen voor e-mailbeveiliging veroorloven. Handen aan het bed, niet aan het toetsenbord. Door QUICK wordt het mogelijk om eenvoudig aan de komende normering voor veilige e-mail in de zorg – NTA7516 – te voldoen zónder het belang van de patiënt uit het oog te verliezen.

Lucien Barink, General Manager Benelux bij Cryptshare, vertelt: “Er zijn meerdere toepassingen op de markt voor de beveiliging van e-mail communicatie. De één nog gebruiksvriendelijker dan de ander. Er waren tot dusverre alleen veilige e-mailalternatieven beschikbaar, die om veel handelingen vroegen voor bijvoorbeeld wachtwoorduitwisseling om zo voldoende beveiliging te kunnen bieden. Met de QUICK-technologie gaat Cryptshare nog een stap verder en merkt de gebruiker niet eens meer dat de e-mail wordt beveiligd. Ik ben er dan ook enorm trots op, dat Cryptshare wachtwoorduitwisseling heeft kunnen automatiseren met QUICK. Hiermee wordt niet alleen de e-mailbeveiliging naar een hoger niveau gebracht maar wordt het de gebruiker ook nóg makkelijker gemaakt.”

QUICK komt beschikbaar in het tweede kwartaal van 2019. Voor meer informatie over de technologie, bezoek Cryptshare op hun stand tijdens Security Bootcamp op 13 maart in Rotterdam of op Zorg & ICT in Utrecht op 12 t/m 14 maart.

Over Cryptshare en Befine Solutions

Befine Solutions AG ontwikkelt en distribueert software oplossingen voor bedrijven waarmee ze hun processen kunnen ondersteunen, optimaliseren en monitoren. Het hoofdkantoor en ontwikkelingsafdeling van het bedrijf, opgericht in 2007 met meer dan 60 medewerkers, is gevestigd in Freiburg im Breisgau in Duitsland en heeft meerdere vestigingen in het Verenigd Koninkrijk, Nederland en de VS. De focus ligt op Cryptshare, een communicatie-oplossing voor het beveiligen van de uitwisseling van informatie. Het kan worden ingezet om e-mails en bestanden van elke grootte en type ad-hoc uit te wisselen, op een eenvoudige en veilige manier, met een gedetailleerde audit log en een sterke ROI. De software-oplossing wordt gebruikt in meer dan 40 landen bij meer dan 3.000 bedrijven en heeft ongeveer 4 miljoen gebruikers.