Geplaatst door Honeypot

Derde van de Nederlanders vreest grip op digitalisering te verliezen

Amsterdam, 28 oktober 2021 – Nederland staat bekend als een technologieland. De laatste Digital Economy and Society Index (DESI) plaatst Nederland in de Europese top 4 als het gaat om digitale vooruitgang. Toch maken Nederlanders zich zorgen om de digitale gesteldheid van het volk en zijn politieke vertegenwoordigers. Maar liefst een derde (34%) van hen is bang de grip op digitalisering te verliezen. Dit blijkt uit onderzoek van Honeypot, het Europese banenplatform voor developers, naar aanleiding van ‘Internationale Internet Dag’ die ieder jaar op 29 oktober plaatsvindt en waarop de allereerste verzending van een elektronische boodschap wordt gevierd.

Volgens het onderzoek maakt 45 procent van de respondenten zich zorgen over het digitale niveau van de gemiddelde Nederlander. Bovendien moeten ook Nederlandse Kamerleden en ministers hun digitale kennis en vaardigheden vergroten, vindt 63 procent. Ook wordt het tekort aan IT-personeel herkent als urgent onderwerp. Ruim driekwart (78%) van de respondenten stelt dan ook dat vacatures in de technologiesector ook onder de aandacht moeten komen bij mensen die nog niet in de sector werken.

Meer scholing voor technologisch vaardig Nederland

Met de stelling dat iedereen zichzelf moet kunnen laten omscholen tot softwareontwikkelaar is een overtuigende 67 procent het eens. Daarnaast moet elke werkende Nederlander via de werkgever een cursus programmeren kunnen volgen, aldus 41 procent. Ook ziet de Nederlander een rol weggelegd voor scholen om op langere termijn in te lopen op de vraag naar IT-personeel. 55 procent zegt dat coding een standaard onderdeel moet worden van het lesprogramma op scholen. Een kwart (25%) ziet programmeren als verplicht vak op de middelbare school zitten en 13 procent vindt dat dit al op de lagere school moet worden gegeven. 18 procent stelt dat dit onderwerp zelfs zowel op lagere als op middelbare school aandacht moet krijgen.

Vrouwen staan open voor baan in IT

Hoewel het tekort aan vrouwen in technologie nijpend is, overwegen relatief veel vrouwen een baan in technologie. Bijna een kwart van Nederlandse vrouwen (24%) staat bij de zoektocht naar een nieuwe baan open voor een technologiefunctie. Bij de mannen ligt dit percentage met 44 procent nog wel aanzienlijk hoger.

“Als Nederland de grip op technologie wil behouden of zelfs weer terug wil krijgen is scholing een belangrijke pijler”, aldus Dr. Philipp Goos, CEO van Honeypot. “Bovendien draagt dit bij aan het oplossen van het tekort aan IT-personeel in Nederland. De Nederlander laat met dit onderzoek duidelijk zien dat thema’s als het aantal vrouwen in de IT en de rol van de overheid om het tekort aan IT-personeel op te lossen fundamenteel zijn om voorop te blijven lopen in de digitalisering.”

Grotere rol overheid

Meer dan de helft (51%) stelt dat er te weinig aandacht is voor digitale vraagstukken in de Nederlandse politiek. Bovendien vindt bijna een derde (32%) van de ondervraagden dat de Nederlandse overheid bij moet dragen aan het laagdrempelig maken van technologiebanen voor een bredere doelgroep. Tot slot vindt 24 procent dat de overheid campagnes moet starten om de digitale sector aantrekkelijker te maken voor iedereen om in te werken.

##

Verantwoording

Het onderzoek is in augustus 2021 uitgevoerd door PanelWizard Direct in opdracht van banenplatform Honeypot. 1000 Nederlanders van 18 jaar en ouder namen deel aan het onderzoek dat ingaat op de behoefte aan een Ministerie van Digitale Zaken en de rol van de politiek in digitale vraagstukken.

Over Honeypot

Honeypot richt zich op tech jobs: het verbindt bedrijven met een unieke pool van vooraf gescreend talent dat actief op zoek is naar werk in Nederland, Duitsland, Oostenrijk en Zwitserland. De Talent Succes Managers van Honeypot begeleiden tech-talenten tijdens hun zoektocht naar een baan en voorziet hen van waardevolle informatie, zoals de gemiddelde salarissen binnen hun vakgebied. Bedrijven die op het platform willen solliciteren bij deze tech-talenten zijn verplicht transparant te zijn over voorwaarden zoals salaris, locatie, programmeertalen en gebruikte technologieën. Meer dan 220.000 tech-talenten meldden zich tot nu toe al bij Honeypot aan en elke week komen er daar zo’n 1.000 bij. De 80 Honeypotters werken in kantoren in Amsterdam, Berlijn en Wenen. Het bedrijf bestaat sinds 2015 en is inmiddels Europa’s grootste banenplatform dat zich richt op developers. In april 2019 werd Honeypot overgenomen door het beursgenoteerde New Work SE. Honeypot is initiatiefnemer van DigitalDummyHotline.nl