Diefstal bij de zelfscankassa: betere verliesdetectie en computer vision kunnen helpen

Een in juni 2023 gepubliceerd rapport van winkeladviesgroep Marshoek, stelt dat er in 2022 voor zo’n € 70 miljoen aan goederen is gestolen uit Nederlandse supermarkten, volgens berekeningen gemiddeld € 66.300 per winkel. Dat is een stijging van € 20.000 (bijna een derde) ten opzichte van 2021, aldus het rapport, gebaseerd op onderzoek onder 306 supermarkten.
Er zijn een paar factoren die kunnen leiden tot meer diefstallen in supermarkten. Buiten de vier muren van de winkel zijn verschillende sociale en economische factoren, waarvan inflatie een voor de hand liggende is. Binnen de winkel kunnen slecht voorraadbeheer, gebrek aan zichtbaarheid van medewerkers en onvoldoende beveiliging het allemaal gemakkelijker maken om producten te stelen.
Hoewel het misbruik van zelfscankassa’s een factor kan zijn die bijdraagt tot meer derving, blijven ze populair bij zowel winkeliers als klanten – wachtrijen worden verminderd en winkelmedewerkers kunnen worden toegewezen aan andere rollen in de winkel. Uit de 15e jaarlijkse Global Shopper Study van Zebra Technologies bleek dat de meeste winkelbezoekers wereldwijd (76%) zo snel mogelijk de winkel in en uit willen.
Wat kunnen detailhandelaren tegen diefstal doen nu zelfscankassa’s mainstream zijn geworden en er tekenen zijn dat de hogere inflatie niet snel zal verdwijnen? Hoewel detectie en preventie op het verkooppunt cruciaal zijn, kan en moet verliespreventie veel eerder in het proces gebeuren.
Tel voorraad slimmer
Frequentere tellingen met mobiele technologie zouden bijvoorbeeld schadepreventieteams in staat stellen om, indien gewenst, dagelijks, wekelijks of maandelijks hoge diefstallen vast te stellen, zodat retailers niet uitsluitend hoeven te vertrouwen op jaarlijkse fysieke voorraadtellingen. Een technologiepartner zou winkelmedewerkers kunnen voorzien van handscanners of de software kunnen downloaden op scanners die eigendom zijn van de winkel of op mobiele computers. Werknemers kunnen dan zo vaak als nodig tellingen uitvoeren en de gegevens van elke scan worden ingevoerd in een softwareplatform dat krimptrends identificeert en waarschuwt. Zo kunnen items die het vaakst lijken te zijn gestolen uiteindelijk achter slot en grendel geplaatst worden. Er kunnen verrassende bevindingen zijn over welke productvoorraad veel krimpt, maar lang niet zo veel als andere – dus bereid je voor om veel te leren over krimppatronen! Je zult waarschijnlijk enkele items identificeren die helemaal niet achter slot en grendel geplaatst hoeven te worden.
AI kan analyses en oproepen tot actie bieden
Prescriptieve analyses mogelijk gemaakt door kunstmatige intelligentie (AI) is een ander handig hulpmiddel om dervingspatronen te identificeren met eenvoudige acties, niet met complexe rapporten. Dit type software consolideert en interpreteert automatisch gegevens van silo-inventarisatiesystemen om inconsistenties realtime op te vangen en erop te reageren. Het is niet nodig om rapporten te doorzoeken of te raden welk item als eerste moet worden aangepakt. Het systeem analyseert alle productbewegingen in en uit de winkel en identificeert dervingspatronen in verschillende productlijnen. Vervolgens wordt de relevante medewerker gewaarschuwd, samen met actiestappen die ze kunnen nemen om eventuele ontdekte problemen op te lossen.
Voeg RFID-tags toe naast streepjescodes
Radiofrequentie-identificatietechnologie (RFID) is niet algemeen toegepast in de detailhandel voor antidiefstaldoeleinden of als vervanging van traditionele elektronische artikelbewaking (EAS). De belangrijkste reden is dat het de dief niet visueel afschrikt en dat RFID-tags onder verschillende omstandigheden bij de uitgang van de winkel niet werken. Er zijn een aantal detailhandelaren geweest die zowel met RFID als EAS-implementaties zijn doorgegaan met wisselend succes en sommige met hybride oplossingen. RFID-technologie is effectiever als verliesdetectie dan als verliespreventie. Het gaat om de waarde van de data. Deze oplossingen bieden winkeliers de informatie over artikelen met RFID-tags die de winkel hebben verlaten zonder dat daarvoor is betaald.
Dit leidt tot twee hoofdacties: ten eerste, snellere aanvulling van de gestolen goederen en ten tweede, het ontdekken van patronen in het type gestolen items waarvoor mogelijk aanvullende beveiligingsmaatregelen nodig zijn. In meer geavanceerde oplossingen kunnen RFID-gelabelde items ook bijna in realtime worden gevolgd. Zo wordt het personeel gewaarschuwd voor mogelijke diefstal die kan worden voorkomen door een betere plaatsing of betrokkenheid van het personeel.
Toekomstige self-checkouts met computer vision
Er is echter nieuwe hoop voor het terugdringen van diefstal en ook bij de zelfscankassa, in de vorm van op AI gebaseerde computer vision. In de toekomst zullen we zelfscankassa-scanners zien die zijn uitgerust met camera’s en computer vision-algoritmen die voorraadgegevens hebben gekregen en zijn getraind op duizenden itemafbeeldingen, inclusief de verscheidenheid die binnen een itemcategorie wordt gevonden en vanuit elke hoek.
Deze intelligente zelfscankassa’s helpen op een aantal manieren. Ten eerste herkennen ze automatisch verse producten zoals gebak, fruit en groenten die vaak los worden verkocht en geen verpakking met barcode hebben. Deze technologie zorgt ervoor dat het juiste artikel wordt geselecteerd en betaald, en het maakt de transactie ook gemakkelijker en sneller voor de klant omdat hij niet langer een productzoekproces hoeft te doorlopen. Dit elimineert opzettelijke of onbedoelde zelfscanfouten.
Het tweede dat computer vision zal doen, is het wisselen van barcodes detecteren. Het zal het gescande item zien en vergelijken met de gescande barcode, en zo bijvoorbeeld opmerken wanneer een dure aftershave of parfum wordt gescand met een goedkope deodorant-barcode, of individueel geprijsde snoepjes worden gescand met een één plus één gratis aanbieding die niet is geregistreerd bij de detailhandelaar.
Retailers zullen nieuwe manieren moeten blijven vinden om hun voorraad te optimaliseren om deze te beschermen tegen diefstal en om ervoor te zorgen dat de beschikbaarheid van de voorraad en de klantervaring zo goed mogelijk zijn. Of het nu gaat om veranderingen binnen of buiten de muren van de winkel, technologie kan helpen.
Bezoek onze pagina voor meer informatie over uitdagingen op het gebied van verliespreventie.
Dit artikel is een ingezonden bericht en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.