Geplaatst door Social Inc

Digitaal schoolfeest WELLANT LIVE haalt bijna een miljoen views op TikTok en meer dan 30.000 views op YouTube

Een schoolfeest op 1,5 meter, dat is geen feest. Daarom bedacht SOCIAL.INC voor Wellantcollege een alternatief. Voor 16.000 vmbo-leerlingen en mbo-studenten van 29 locaties verplaatsten zij het eindfeest naar YouTube en TikTok. Heel Nederland kon erbij zijn. De livestream werd door duizenden mensen bekeken. Binnen 24 uur stond de teller op 30.000 YouTube views. Op TikTok behaalden ze tot nu toe 988.000 views.

Sanne Heerink, Strategy Director SOCIAL.INC

“We hebben de corona-regelgeving nauwlettend in de gaten gehouden. Omdat veel mbo-studenten ouder zijn dan 18, zat een feest ‘in real life’ er echt niet in. We hadden uiteindelijk vier weken om de productie op te tuigen. Omdat de leerlingen en studenten hier toch al een groot deel van hun tijd doorbrengen kozen we voor YouTube en TikTok.

Uit ons netwerk hebben we een panel van jongeren gevormd om keuzes voor het programma en de activatie te toetsen. We wilden er zeker van zijn dat iedereen, van brugklasser van 11 tot mbo-afstudeerders van 22, zich kon herkennen in de line up van artiesten en creators.”

Marloes van Onna, Projectmanager Wellantcollege:

“Ook voor de communicatie over WELLANT LIVE hadden we maar kort de tijd. We moesten verder denken dan e-mail, want de scholieren en studenten van vandaag zitten daar echt niet bovenop. Zeker niet in de laatste dagen voor de vakantie. We hebben een mix gemaakt van oude en nieuwe media. Van kaart op de mat tot laptop wallpapers en van behind the scenes Instagram stories tot shout outs van bekende TikTok-creators.”

Vanuit de studio stond host Edson da Graça in contact met een virtuele ‘Green Room’ met leerlingen en studenten. Zij konden vragen stellen aan artiesten Snelle en Pjotr, die beiden een optreden gaven. De rest van Nederland deed mee via de YouTube chatbox. En daar ging het los, met ruim 25.000 chatberichten tijdens de liveshow, die ruim een uur duurde.

Pjotr, rapper:

“Dit was mijn eerste optreden sinds corona. Mijn nieuwe EP ‘Kleine Wereld’ is net uit, dus ik kon echt niet wachten weer te gaan spelen. Mooi dat je digitaal ook direct respons van je publiek krijgt. Net als bij een echt concert. Wat mij betreft is WELLANT LIVE de aftrap van mijn festivalseizoen. We gaan het gewoon doen, maar dan een beetje anders!”

Sanne Heerink (SOCIAL.INC):

“Dat de chatbox storm zou lopen hadden we voorzien. Er zaten vier community managers klaar om het een beetje gezellig te houden. We hebben een paar keer het straattaalwoordenboek erbij moeten pakken om te volgen waar chats over gingen. Leerzaam dus, ook voor ons team van dertigers.”

De pre-party van WELLANT LIVE startte twee weken voor het feest op TikTok. Daar deden leerlingen en studenten mee aan de #ChooseYourCharacter Schoolfeest Challenge. Tijdens het feest daagde TikTok-creator Lieke Hammink de vier finalisten uit voor een ‘Watch it Once’ Challenge. De finalisten hebben ‘on the spot’ haar choreografie op Pjotr’s track ‘Regendruppels’ nagedaan. De kijkers konden stemmen met emojis en kozen samen met Lieke de winnaar: Koen.

Sanne Heerink (SOCIAL.INC):

“Het blijft onwijs spannend, een live event dat volledig leunt op een actieve bijdrage van leerlingen en studenten. Krijgen we die Green Room wel vol? Willen de finalisten live meedoen aan de TikTok finale? En hoe zal het eraan toe gaan in de chatbox? We hadden diverse back-up scenario’s voorbereid met Edson en het productieteam.

Uiteindelijk hebben we die niet nodig gehad. De sfeer zat er goed in. En we hadden meer kijkers dan we hadden verwacht. Dit komt doordat het feest toegankelijk was voor iedereen en we flink wat media-aandacht hebben gehad. Van nationale tv en radio tot lokale media en bijvoorbeeld NOS Stories.”

Zoals op elk schoolfeest waren ook de docenten, conciërges en receptionisten van de partij. De docenten deden een dappere poging om TikToks op te nemen. En de reporter van Wellant nam met de conciërges en receptionisten videoboodschappen op om de leerlingen en studenten te bedanken en een mooie zomer te wensen.

Marloes van Onna (Wellantcollege):

“Ik ben trots op wat we in zo’n korte tijd hebben neergezet. Ons TikTok-debuut en een liveshow waarmee we met de leerlingen, studenten en medewerkers van 29 vestigingen toch samen de zomervakantie hebben ingeluid. Een waardige afsluiter, voor een bijzonder schooljaar waarin we er samen het beste van hebben gemaakt.”

Bekijk de aftermovie van WELLANT LIVE nu op YouTube:

Of kijk de hele liveshow terug:

Resultaten:

TikTok Challenge bereik:       988.000+ views
YouTube bereik:                    32.000+ views
Live interactie:                        24.948 comments in de chatbox
Mediabereik:                          1.5 miljoen+ views
Publicaties en airtime:           o.a. NOS Stories, Jeugdjournaal, RTL-nieuws, Parool, AD,

Q music en rtv West

Credits: