Industry Wire

Geplaatst door Dimension Data

Digitale innovatie zorgt voor 55 procent meer Tour de France-kijkers via second screen

Barneveld – De Amaury Sport Organisation (A.S.O.), organisator van de Tour de France, werkt sinds 2015 samen met Dimension Data om een nieuwe generatie sportfans te bedienen. Deze generatie – tussen de 18 en 35 jaar oud – vormt inmiddels 73 procent van het 6,5 miljoen mensen tellende publiek dat de Tour de France via social media volgt.

Als officiële technologiepartner van de Tour de France is Dimension Data continu bezig met innovatie. Het doel: de kijkervaring van ’s werelds grootste wielerevenement verbeteren met technologie, innovatieve videocontent en data-storytelling. Dit jaar is dat niet anders.

Dankzij de samenwerking heeft A.S.O. al indrukwekkende resultaten behaald op al zijn digitale kanalen. Zo is het aantal websitebezoeken elk jaar met vijftien procent toegenomen. Daarnaast is het aantal views van Tour de France-video’s tussen 2014 en 2017 gestegen van zes miljoen naar 71 miljoen. Deze groei past in de trend dat jongere kijkers een voorkeur blijken te hebben voor digitale content en minder voor de traditionele manier van uitzenden. Dit publiek ervaart de grootste ronde ter wereld zo nog meeslepender.

Om tot alle belangrijke koersinzichten te komen, analyseert Dimension Data 150 miljoen datapunten per etappe. Dat om fans dagelijks van realtime datavisualisaties te voorzien op de officiële social-mediakanalen, zoals @letourdata. Dit jaar zijn deze sociale data voor het eerst ook op televisie te zien. Dimension Data maakte in 2017 als eerste gebruik van machine learning om de koersuitslag te voorspellen. Dit jaar zet het bedrijf ook predictive analytics in om de data te beschermen tegen cybersecurityaanvallen.

Het Race Centre-platform, waar fans de positie en snelheid van hun favoriete renner realtime kunnen volgen, trekt jaarlijks meer dan 9,1 miljoen bezoekers. Fans hebben daar ook toegang tot realtime inzicht in de invloed van variabelen op het koersverloop, zoals de condities van het parcours en weersomstandigheden. Verder zien ze realtime nauwkeurige voorspellingen over de etappefavorieten, de geschatte aankomsttijd op belangrijke punten in de koers en wanneer de kopgroep door het peloton zal worden bijgehaald.

Dit jaar heeft Dimension Data ook de gezamenlijke creativiteit van zijn 28.000 internationale werknemers ingezet via een innersourcing-programma. Het doel: nieuwe, innovatieve ideeën genereren, die de ervaring van de wielerfan verbeteren. Het resultaat is een schat aan creatieve inzichten, zoals augmented reality 3D-kaarten en verbeterde algoritmen om uitkomsten van de race met nog grotere precisie te voorspellen.

Julien Goupil, Media Director van A.S.O., zegt: “Sinds Dimension Data in 2015 de officiële technologiepartner van de Tour de France werd, hebben ze een grote impact gehad op de toenemende digitalisering van koersdata. Het evenement is een bron van nationale trots voor Frankrijk en moet beschermd en gekoesterd worden, zodat ook toekomstige generaties ervan kunnen genieten. Het is ontzettend goed om te zien dat het aantal jonge fans op onze digitale kanalen steeds toeneemt.”

Scott Gibson, Executive for Digital Business Solutions van Dimension Data, voegt toe: “De Tour de France is een complex evenement. Het speelt zich niet binnen de muren van een stadion af, wat het aantal logistieke uitdagingen enorm doet toenemen. Dat is precies waarom het voor de A.S.O. zo moeilijk, en tegelijkertijd spannend is om hun doel te bereiken. Ons mobiele datacenter en predictive analytics-platform in combinatie met ons gemotiveerde en gepassioneerde team, zijn de drijvende krachten achter de innovatie die we elk jaar naar de Tour brengen. We zijn er trots op om vaak vanuit verre uithoeken en in slechte weersomstandigheden fans te kunnen voorzien van accurate, realtime analytics en content. Zodat zij de race beter begrijpen en volgen, en er het maximale uit kunnen halen.

De 105e editie van de Tour de France begint op 7 juli 2018 in Noirmoutier-en-L’Île, West-Frankrijk, en eindigt op 29 juli 2018 op de Champs-Élysées in Parijs.

Over Dimension Data

Dimension Data is opgericht in 1983 en heeft ondertussen een omzet van 8 miljard dollar. Sinds de oprichting is de organisatie uitgegroeid tot marktleider in het ontwerpen, beheren en optimaliseren van de moderne technologieomgevingen, die zich blijven ontwikkelen. Hierdoor kunnen klanten data ten volle benutten in dit digitale tijdperk door deze om te zetten in informatie en daar inzichten uit te winnen.

Dimension Data heeft zijn hoofdkantoor in Johannesburg en heeft 28.000 werknemers in 47 landen. Dimension Data brengt de beste technologie ter wereld van marktleiders en nichepioniers samen – aangevuld met de dienstverlening die klanten nodig hebben – van consulting, technische en supportdiensten tot en met een volledige managed service.

Dimension Data is trots lid van de NTT-familie. Ga naar www.dimensiondata.com/nl.

Over Amaury Sport Organisation

Amaury Sport Organisation creëert en organiseert vooraanstaande sportevenementen op internationaal niveau. Het bedrijf specialiseert zich in competities die buiten een stadium plaatsvinden en heeft dan ook de expertise in huis om dit soort evenementen te organiseren, te promoten en te marketen. A.S.O. organiseert per jaar zeventig evenementen in 21 landen, wat in totaal neerkomt op 250 dagen aan wedstrijden. Het bedrijf is actief in vijf takken van sport. De belangrijkste events zijn de Tour de France (wielrennen), de Dakar (autorally), de Tour de Voile (zeilen), de Schneider Electric Marathon de Paris (algemene publieksevenementen) en de Lacoste Ladies Open de France (golf). Amaury Sport Organisation maakt deel uit van de Groupe Amaury, de media- en sportgroep die eigenaar is van L’Équipe.

Dit artikel is een ingezonden bericht en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.

Deel dit bericht