Geplaatst door PFM

Van directeur tot vrachtwagenchauffeur. Eigenaar MKB bedrijf verkoopt huis & haard en investeert in DATA-ROADSHOW

Op 14 Oktober presenteert Bart Schmitz van de PFM Group zijn unieke en innovatieve DATA Roadshow in de Kromhouthal te Amsterdam. Na ruim 4 jaar voorbereiding en meer dan 18 maanden bouwen is deze unieke combinatie van sensors en cameratechniek verweven in een bijzonder opvallende vrachtwagen, eindelijk gereed.

Na een marketing brainstrom sessie in 2016 besloot Bart dat hij zijn producten en bedrijven op de meest innovatieve wijze aan de man wilde brengen. Bij voorkeur op locatie, bij zijn opdrachtgevers en potentiële opdrachtgevers voor de deur. Zijn eisen en wensen waren dusdanig complex dat geen van de bestaande roadshow concepten voldeed. Hij besloot derhalve in 2018 om dit zelf te gaan opzetten met als gevolg dat er een investering nodig was van ten minste 500K euro. Naast de financiële middelen kwam hij ook tot de conclusie dat er slechts één persoon geschikt zou zijn om deze complexe roadshow te draaien: hij zelf! Om dit avontuur vast te leggen startte hij een YouTube kanaal (The SuitedTruckDriver) waar inmiddels meer dan 20.000 abonnees, met > 4 miljoen views verspreid over 95 landen zijn ambitie volgen.

In 2019 haalde hij zijn CE rijbewijs, bestelde hij een 5-assige Mercedes AROCS truck en contracteerde alle partijen voor de op- en verbouw. Vanwege het volstrekt afwijkende karakter van truck en opbouw werd de financiering aangemerkt als hoog risico. Het gevolg was, dat ondanks de getekende offerte bij Mercedes Benz trucks, de financiering op het laatste werd ingetrokken. Omdat hij met zijn bedrijf PFM een ambitieuze buy & build strategie voerde was er geen liquiditeit beschikbaar voor deze investering. Als gevolg hiervan besloot hij zijn 2 onder 1 kap woning te verkopen. De overwaarde van 165K werd ingezet als aanbetaling op een financial lease contract en aflossing van andere lopende leningen om het project van de grond te krijgen. Met (destijds) 38 jaar op de levensteller moest hij zich weer inschrijven bij zijn moeder in Alphen aan den Rijn..

In december 2020 werd de kale vrachtwagen geleverd. Gedurende de eerste maanden van 2020 stapelden de problemen zich snel op. In het vroege voorjaar van 2020 viel de omzet binnen PFM nagenoeg droog als gevolg van de pandemie. Daar kwam bij dat de aanbetalingen op de lease (termijn betalingen, BTW en onvoorziene kosten) hard opliepen en onderdelen als gevolg van wereldwijde leveringsproblemen niet binnenkwamen. Een bedrijfsovername in Engeland welke afgerond zou worden in maart 2020, gecombineerd met een herfinanciering van de PFM groep werd na de eerste speech van premier Rutte (16 maart 2020) direct afgeblazen. Het gevolg was een enorme vordering van advocaten en juristen die niet voldaan kon worden, een half opgebouwde truck, en uitzicht op een financiële ruïne van wat zijn ambitie had moeten worden!

Met een gezonde dosis ondernemersdrang, rotsvast vertrouwen, geloof en overtuiging keerde het tij langzaam maar zeker ten positieve. De business van PFM herstelde zich en ook het bouwproces van de DATA-ROADSHOW liep gestaag door. Toen in het najaar een alternatieve financiering constructie werd opgezet is op 9 januari jongst leden de overname van het Engelse Bedrijf Coretech ltd afgerond. De vrachtwagen met opbouw werd na lang beraad door de officiële instanties uiteindelijk goed gekeurd op 20 juni 2021. De zomermaanden juli en augustus waren nodig om de IT en ICT puntjes op de i te zetten en inmiddels beschikt Bart met PFM over de meest innovatieve Data-roadshow die de wereld van retail-analytics.

Op 14 Oktober tussen 13:00 en 15:00 ben je welkom voor de presentatie van deze ambitie op wielen en is er gelegenheid tot het stellen van vragen en nemen van foto’s.

• EINDE PERSBERICHT –

OVER PFM

PEOPLE FLOW MANAGEMENT. Dat is waar PFM voor staat en met opdrachtgevers in het Retail domein en de fastfoodsector kent iedereen PFM zonder het te beseffen. In meer dan 40.000 winkels en 500 winkelcentra registreert PFM bezoekersaantallen. Alle fastfood ketens in Nederland met een drive-thru behoren ook tot de opdrachtgevers, PFM levert alle praatpaal systemen met de communicatie apparatuur tussen klant en keuken.

De PFM groep bestaat uit drie kantoren met het hoofdkantoor in Alphen aan den Rijn. Met ruim 90 medewerkers en een omzetgroei van 81% naar 13,5M dit jaar, ligt er een concrete ambitie om de Europese footprint sterk te vergroten. In 2025 zal de PFM omzet geconsolideerd meer dan 80M euro bedragen en behoort PFM tot de top 5 van bedrijven uit haar segment.